Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig Jukola

Jukola


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  Jukola
Torbjørn Sagberg 03.05.2006 20:26
 
TIO er historie, både heltedåder og skuffelser er glemt (med unntak av Mr. 1.etp på TV-posten). Vi har lært ennå en ting, så nå vinner vi mest sannsynlig Jukola.

Årets stafett er omtrent som den pleier: lang-lengre-lengst-kort-kort-passe lang-veldig lang. 3 første er delvis mørke, og med tempoet vårt kan fort også fjerdemann måtte starte med lykt. Mer detaljert
1. 10,8 – 10,9 km skymning 70 min
2. 10,6 – 10,8 km skymning/natt 73 min
3. 12,4 – 12,6 km natt/gryning 82 min
4. 7,8 – 7,9 km gryning 49 min
5. 7,8 – 7,9 km dagsljus 47 min
6. 9,4 – 9,5 km dagsljus 57 min
7. 14,3 – 14,4 km dagsljus 85 min

Utifra treningsoppleggene ser det ut som et rimelig kupert terreng, så det er på tide å bytte ut tredemøllen med litt klatring og løping i skog.

Mitt forslag til lag følger.
1. Tiltnes. Det er med tungt hjerte jeg sier dette, men helgen viste at det kan være på tide å slippe til nye (og yngre) krefter på 1.etp
2. Jamma. Beviste med blunderen på TIO at han er verdens beste 2.etp løpere (selv den beste kan gjøre feil)
3. Torbjørn. Har man først fått smaken på longa...
4. Waldemar. Pojkstrecka er for de rutinerte gamlekara
5. Hodel. Som sagt
6. GG. Får håpe Mertz kommer forbi, så du kan få vist han..
7. Weltzien. Har du husket å ta nesedråpene dine nå da?

Bobler:
MC. Sitat: -Den 4.etp vil jeg ha
VX: Sterk innsats som superreserve i helgen
Junior-gutta: Klarer noen av de å kapre en pojkstrecka?
Message    RE: Jukola
Anonymous 03.05.2006 23:21
 

Bobler:
MC. Sitat: -Den 4.etp vil jeg ha
VX: Sterk innsats som superreserve i helgen
Junior-gutta: Klarer noen av de å kapre en pojkstrecka?
> Glemte helt MrFart.. Snart MrRask?
Message      RE: Jukola
Arne Tiltnes 04.05.2006 16:24
 
Jukola i Vestmarka?
"Dessutom kan jag bekräfta att terrängen är tuff, stenig och risig", skriver Herr Ofog på Alternativet.nu. "Höjdskillnaderna är inte stora men många och branta.... Om inte televiseringen präglar för mycket kan vi däremot räkna med god banläggning med rejäl gaffling och riktiga vägvalsalternativ."

Message        RE: Jukola
anders 04.05.2006 17:01
 
Eller på OK Moss' Våler-Varde (Lørdagskjappen 06)!

Tenker jeg lager et testløp der!?
Message          RE: Jukola
anders 04.05.2006 17:08
 
Skal samtale med trener i helgen, og finner vi ut av tingene, og får jeg ny tillitt på 1.etp, kommer vi sannsynligvis inn 5-6min før neste lag på Jukola i år.

Da har Jamma tid til 2-3 mongis-feil, før Torbjørn får gå ut ensam på 3.etp. Dette blir hvertfall sannsynligvis scenarioet.

Da er det bare for de 2 andre på laget å være i form, og finne de fine traseene, samt for 2.laget å henge med i svingene, før Audun eller Graham kan surfe inn til seier, og Konst glir inn til en fin fin 6.plass med 2.laget.

Sorry Konst. Sannsynligvis taper du 3-4 plasser på sisteetappe, men det er helt greit! Kommer du i go-form tror jeg imidlertid du sannsynligvis gjør min profeti til skamme.

Får håpe vi andre IKKE gjøre det;)

Tipper vi vinner Jukola i år!
Sannsynligvis hvertfall!

Message            RE: Jukola
AHW 04.05.2006 23:05
 
Mitt dream team:
1. Torbjørn pleier å beherske første på Jukola.
2. Jamma løper en super stafettetappe som han pleier. Det som skjedde på Tio skjer veldig veldig sjeldent...
3. Anders er for god nattløper til å løpe første. Kastet bort muligheten til veksle først på Tio, men passer godt til denne.
4. H17-18 feier gjennom denne etappen.
5. Hodel blir bra på denne etappen når han får ei ukes innkjøring på finske kart
6. GG har vært sterk i år.
7. Audun skal vise alle hvor skapet står.

Bobler:
Christian: Er energisk og flink til å finne formen. Kan absolutt kvalle for laget hvis han trener bra og har tid til å reise bort.
Hoffern: Veldig bra på 10mila. Får håpe formen holder seg.
MC: Er stabil på stafett, men skulle helst hatt en kort natt som er vanskelig å oppdrive på Jukola.
VX: Imponerte meg på Tio.
Junior-gutta: Om det ikke blir førstelag blir det forhåpentligvis tidlig etappe på andrelaget, moro det og!
Henning, Kaare, Thomas og Frode må også nevnes - de løp bra på 10mila (etter hva jeg husker), håper dere blir med på Jukola også! Det pleier å være en fin tur.
Message              RE: Jukola
Geir 05.05.2006 09:07
 
Formen holder seg, og jeg tror den faktisk skal bli enda bedre. De gamle er fortsatt eldst!!! ;)


Message              RE: Jukola
Morten Christophersen 05.05.2006 08:52
 
MC skulle helst hatt en kort gryning, og det er mulig å oppdrive på Jukola;)

Har tenkt til å kvalle for 4. etappen, men håper å få bra konkurranse fra Geir og ikke minst 2-3 juniorløpere. Dere får første sjanse til å vise at dere løper fortere enn meg på testløpet til Holmenkollstafetten kommende onsdag;)

Enig med Audun i laget forøvrig. Anders er for god på natt til å "brukes opp" på 1.etappe. 3.etappen i Jukola er den eneste som blir skikkelig(?) mørk, og der trenger vi Anders. Og da helst en Anders som er mer opptatt av å komme inn med 5 min luke enn å vise seg for TV seerne... Torbjørn vet hvordan man skal løpe 1.etappe i Jukola, Jamma vet hvordan man skal løpe 2.etappe i Jukola og med avslutningen Hodel - GG - Weltzien er det ingen grenser for hvor bra dette kan gå!
Message                Jukola
anti 05.05.2006 15:07
 
Jeg synes det er litt vanskelig å si hvilken etappe jeg vil ha... får vel bare satse på at UK ikke driter seg ut;)

En annen ting:
Hadde det ikke vært kult å begynnt å utdanne disse små og håpefulle;)
Hva med å sette Espen-Bjørn-Sverre-Mathias i den rekkefølgen på alle stafettene fremover.
It's a winna'


Message                  Jukola
UK 07.05.2006 09:50
 
Uttakskriterier Jukola:
(felles for herrer og damer)
- testløp 5. juni - pinseløpene på Elverum, klasse H21AL og D21AL. Husk å melde deg på i riktig klasse denne dagen. Det gjelder også juniorer og 16 åringer som skal være med!
- skjønn

Følgende løpere er forhåndsuttatt:
Herrer - Torbjørn, Jamma, Anders, Thomas, Graham, Audun
Damer - Ingunn
UK vil fordele etapper på de forhåndsuttatte løperne i god tid før testløpet i pinsen.

UK
Message                    EM
Jam 07.05.2006 12:23
 
Ser både Ingunn, Graham og Audun er i finalen! Synes CWK også imponerte litt..
Message                      Jukola
Anonymous 07.05.2006 12:34
 
Takk for tilliten;) Sover dårlig enda etter den UTROLIG dårlige etappen.. Hva skjer!

GH: Du må ut å løpe langdistanse-kvalik nå eller Hoffern? Det passer jo dårlig, eller er det bare vi som har lang 5. juni?
Message                        EM-sprint
Anonymous 07.05.2006 15:11
 
Ser Graham sliter på 1. radio 54sek bak... Det var synd, men nå kommer Audun snart.
Message                          RE: EM-sprint
Jam 07.05.2006 15:20
 
Jækla bra av Audun fra 1. til 2. radio, men har tydeligvis bommet vekk et halvminutt på slutten. Kjipt...
Message                            RE: Jukolaterrenget
Arne Tiltnes 11.05.2006 16:09
 
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?scale=40000&tool=siirra&lang=sv-FI&cy=6696027&cx=2456281&osoite=&kunta=&map.x=179&map.y=206
Message                              The long way to Jukola...
anders 24.05.2006 21:07
 

Jukolaterrenget og 5 relevante terreng!


Alle 5 treningskartene finnes her:
Treningskartene

Foreløpig uttak:
1. JS
2. MB
3. AA
4. ?
5. Nicomas
6. GG
7. AH

Hvem føler de er i rute til 7,9km gryning på 47minutter??

Begynner å bli bra med info på www.ukola2006.net

Mitt forslag til Damelag:
1. Ida
2. Zsuzsa Fey
3. ?
4. Ingunn Weltzien

Begrunnelse: Ida er god/kommer til å bli god på denne etappen, 2. er lang, 3. er 40min og Ingunn kan spurte!



Message                                There's a long way to Jukola...
anders 24.05.2006 21:35
 
Og toppen som er sentrert på dette 1:16000 kartet er den samme toppen som på kartprøven fra jukola2006.net


Så da er det bare å sette i gang å tolke resten også!!
Message                                  RE: Jukolalagene
Arne Tiltnes 24.05.2006 23:03
 
Neil Northrop er tydeligvis en kjapping, i hvert fall i UK. Eneste som jevnlig matcher GG i UK-cupen: http://www.ednash.com/ukcupdb/standings.php
Men går han like fort når det blir "stenigt, risigt og kuperad" ??
Message                                    RE: Jukolalagene
Morten Christophersen 25.05.2006 09:43
 
Burde ikke UK og ikke Anders Tiltnes legge ut "foreløpig uttak"?

Siste pinseløpet på Elverum er satt opp som uttaksløp. Noen av de aktuelle stiller kanskje i H21E, men ellers stiller de aktuelle juniorene i AL. Forhåpentligvis for å slå seniorene og vise at de er gode nok for Jukolalaget.

Også når det gjelder damene er det kamp om plassene på 1.laget, med 9 påmeldte damer. Zsuzsa er imidlertid ikke blant disse, så å ta ut et lag med Zsuzsa på blir vanskelig. Ingunn er forhåndsuttatt i likhet med seks av herrene, alle andre må kvalifisere seg. Da er det dumt å ikke stille i den klassen som er uttaksløp (D21AL).
Message                                      RE: Jukolalagene
tiltogjamma 05.06.2006 19:33
 
Ja, uk? blir det no lag i år eller:)??
Er jo flere timer siden siste uttagningsløp ble off. så vi sitter her å venter i spenning...
Er vel for sent med noe lobbying,
men er det ikke det, si gjerne ifra:)

Blir rått!
Message                                        RE: Jukolalagene
Bjørn 05.06.2006 21:39
 
Jeg vil ha 1.etappe på 2.laget!!
Message                                          Jukola-lagene er klare
Bole 06.06.2006 13:30
 
> Jeg vil ha 1.etappe på 2.laget!!

Det ble 2.etp på deg Bjørn. Det tror vi blir kjempebra.
Lagene ligger nå klare til studering.

UK
Message                                            RE: Venla-lagene
Arne Tiltnes 08.06.2006 22:08
 
Tidenes yngste damelag ?! Anne og Dagrun begynner jo å dra på årene ;-) men snittalderen på såvel Tyrving 1 som 2 kan ikke være mye over 20 ?! Og eldste - Tyrving 3 er 45+, og 4.laget godt på vei til 60 ;-)

Ellers litt forvirrende at Tessa Hill står på listen over påmeldte, mens det er Jessica Halliday som skal løpe ??


Message                                              RE: Venla-lagene
Anonymous 09.06.2006 07:26
 
> Ellers litt forvirrende at Tessa Hill står på listen over
> påmeldte, mens det er Jessica Halliday som skal løpe ??

Jess skal løpe. Påmeldingslisten er feil.
Message                                                RE: Jukola-terrenget
arti 09.06.2006 16:30
 
fra alternativet.nu / J.Balck (12 min/km):
Precis hemkommen från Salo och träningsterrängen så är jag fundersam vilka lag jag skulle tippa på. Såriga händer, skrapiga knän, mjölksyra i låren och fortfarande svindelkänsla efter klättringarna.
;-)
Message                                                  RE: Jukola-terrenget
anders 12.06.2006 14:51
 
> fra alternativet.nu / J.Balck (12 min/km):
> Precis hemkommen från Salo och träningsterrängen så är jag
> fundersam vilka lag jag skulle tippa på. Såriga händer,
> skrapiga knän, mjölksyra i låren och fortfarande
> svindelkänsla efter klättringarna.
> ;-)

Hei.
Kan rapportere fra Finland at er det utfordringer du leter etter, er Jukola noe for deg!! Terrenget er nydelig, men tungt og til dels bratt! Klassisk finsk (slik jeg ser det;), men kanskje overdrevent detaljert oppe på toppene, og opp til 10-12 koter å ´klatre for å komme opp dit.

Så min oppfording er: kom med overskudd. Det blir tungt. Noe som gjör det ekstra tungt er at terrenget er oppstykket av skrenter. En kote på kartet er virkelig 5m i terrenget (les: 3 T-löpere oppå hverandre).
Message                                                    RE: Jukola-terrenget
Arne Tiltnes 12.06.2006 18:06
 
Gundersen har også trent i Salo: "I was quite pleased to see that the terrain of this Jukola 2006 will be quite challenging, both technically and physically due to some short but steep climbs that will probably hurt the legs.
In this kind of terrain, there's no doubt that only the strongest team will survive."
Se kart og bilder på http://tero1.free.fr/news/php/example1.php?subaction=showcomments&id=1150024113&archive=&start_from=&ucat=&go=news

Se også RouteGadget fra helgens Suunto Games; det gir nok en bra indikasjon på hva som venter av kart, terreng og løyper:
http://www.helsinginsuunnistajat.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=717&Itemid=196
- og Anders: Se å få tegnet inn dine veivalg !
Message                                                      Lagbilde Jukola
Anders 22.06.2006 12:18
 
Hei.
Her er et lagbilde tatt av 1.laget til Herrene søndag Jukolamorgen.

LAGBILDE

!