Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig Tio 2008

Tio 2008


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  Tio 2008
Geir 05.02.2008 09:47
 
Endringer i innbydelsen:

http://www.10mila.se/2008/index.asp?page=326&avd=75&lang=0

Forøvrig er kroppen i trening igjen, og formen stiger for hver økt (tror jeg..;-). Jamma er ute, men hva med de som ikke er nevnt: tidligere Asker-gutta Henning og Ove?!?! Trener de? Og Bole, hvordan går det med intervallene? Vi har vel tenkt å vise at de gamle er eldst?!?! :-)
Message    RE: Tio 2008
Morten Christophersen 08.02.2008 07:12
 
Sett av torsdag 6.mars...
Da blir årets første TIOmila møte for herrene, og sportskomiteen håper flest mulig har anledning til å komme. Sportskomiteen kommer tilbake til tid og sted senere, men møtet blir sannsynligvis i 8-tiden.

Damene vil ha TIOmila møte på et annet tidspunkt, og Tone kommer tilbake til dette utover i februar.
Message      Februartips Tio 2008
Bole 18.02.2008 20:17
 
Vet ikke hvorfor vi startet ny tråd her, men det spiller ingen rolle.
TiO-lag blir det åkke som. Jo-da Geir, intervaller løpes flere ganger i uken.

Her er dagens tips til Tio-lag - med fulle navn til ære for Ole U.
1. Bjørn Ekeberg
2. Torgeir Nørbech
3. Christian "Bole" Holmboe
4. Torbjørn Sagberg
5. Geir Hoff
6. Espen Weltzien
7. Vegard Brox
8. Thomas Hodel
9. Stefan Lombriser
10. Audun Weltzien

2.laget er vanskeligere sånn midt i februar, men noen av navnene som bobler er i usortert rekkefølge:
Henning Spjelkavik, Morten Christophersen, Morten Saue, Gunnar Fiskum, Torkel Eide Solstad, Henning Strandhagen, Ove Sætra, Harald Berge, Sverre Lindseth, Thomas Furuheim, Jørgen Mathias Nipen, Kaare N Haug, Ole Underthun, Inge Gunnes, Frode Konst,
Message        RE: Februartips Tio 2008
Anonymous (unge Weltz 21.02.2008 21:44
 
Flyttet dette innlegget så det ligger i riktig "tråd":
------
Geir, har du begynt å trene igjen? Inntil vi får noen konkrete bekreftelser på treningsiver og form (åbnfc er jo f.eks noe du liker å være med på), så holder jeg en knapp Ove på førstelaget. Da blir mitt tips slik:

1. Bjørn Ekeberg
2. Torgeir Nørbech
3. Vegard Brox
4. Torbjørn Sagberg
5. Christian Holmboe
6. Ove Sætra
7. Espen Weltzien
8. Stefan Lombriser
9. Thomas Hodel
10. Audun Weltzien




Start 2200, målgång ca 0850.

1 Ja 12700 83
2 Ja 12300 82
3 Ja 6900 46
4 Nej 16500 109
5 Ja 6900 46
6 Ja 9600 63
7 Ja 9600 58
8 Ja 5700 32
9 Ja 5700 32
10 Nej 17500 100

Soloppgang 0458, dvs det lysner fra ca kl 4. I følge stipuleringene har teten da nettopp gått ut på 6. etappe. Så de som vil ha natt må prøve å få seg en av de første fem etappene!

Stå på med trening folkens! På lørdag drar jeg til Cape Town for en 9-dagers samling i perfekt klima og løpeforhold. Torbjørn og Åsa er der nede allerede. Trondheim er litt trist om dagen, men regn og is, så det blir mye mølle. Gjelder å flykte til barmark ;)
-----
Message          RE: Februartips Tio 2008
Fast 21.02.2008 22:03
 
Jag har sett Geir på mange resultatliste denne vinteren, så unge Hoff er på gang tror jeg:)
Noe annet er det med A.Weltzien... Den eneste rapporten jeg har hørt derfra er en brutt 3000m (ble det for langt??) og noen skirenn. Ikke spess o-relevant. Men kjenner jeg UK i Tyrving rett blir han nok forhåndsuttatt... Slike E-løpere flyter bare på at de er inne i varmen vet du. Uting det der!!

Nei, før jeg har sett noen resultater fra Audun blir dette mitt lag:

1. Vegard The Bee

2. Gee Hoff

3. Holmis
(I starten av tio kan man flyte langt på Rutine! Det gjelder å gå rett og velge rett! Motstanderne på disse etappene er dårlige løpere som vår senior-elite kan takle! Ikke no vits å bruke krefter her;)

4. Toggy (Longa. Torgeir er for go til å løpe sammen med løperne på 1. og 2. etp. No disrespect Vegard og Geir;) Her kan Torgeir få en oppgave å vokse på, og kjenner jeg han rett gjør han det allerede iløpet av etappen!! Han har kommet inn først på 1.etp. Hva med å komme inn som nr.2 etter Longa (10m bak SNO) ??

5. Bjørn The Beast (kort og fint, passer en tjukk Bamse)

6. Tap og Skademelding (TS)

7. Mr.Superstar
(Her er det fint å være i teten. Det kan "vi" klare!! Aud syr sammen laget og gjør avslutningen blir morsom! De neste 2 etappene er korte (2 x 25min) og plutselig leder "vi" også ut på siste. Hadde det vært kult?? )

8. Stephan Loom (Dette er E-løper som kan henge med hva som helst)

9. Ezben (takler du detta Espen? Eller blir det litt vanskelig å orientere i 25min? :p Om broren din syr sammen laget kan du få en oppgave å vokse på !!)

10. Joddlo! Opp på tå!


For å summere:
1. Vegard
2. Geir
3. Bole
4. Torgeir
5. Bjørn
6. Torbjørn
7. Audun
8. Stefan
9. Espen
10. Hodel
Message            RE: Februartips Tio 2008
Geir 22.02.2008 10:25
 
For å summere:
> 1. Vegard
> 2. Geir
> 3. Bole
> 4. Torgeir
> 5. Bjørn
> 6. Torbjørn
> 7. Audun
> 8. Stefan
> 9. Espen
> 10. Hodel

Jeg trener!!!!!!!!!!!!!
Forøvrig er siste forslag en interessant variant. Forøvrig så synes jeg Spjelk viser veldig god form om dagen... :)
Message              RE: Barmarkstrening før TiO
Bole 24.02.2008 21:23
 
Audun: Å dra sørover for å finne barmark hørtes lurt ut, men Cape Town blir vel som å slå 40 meter ut i roughen på en 2 meters putt. Jeg møtte Ove på treningsutr hjemmefra i dag og vi kan begge rapportere om silkemykt underlag, flott barmark og tørre stier på Grønlia. 20 x 60-30 på sti utgjorde min 3. intervalløkt denne uken.
Message                RE: Barmarkstrening før TiO
Geir 28.02.2008 08:23
 
Skal ikke så langt syd som Sør-Afrika, men jeg vurderer sterkt barmarkstrening i Larvik søndag 9.mars (Tone har sendt ut mail), og mer info kommer visstnok..
Er det noen (flere) sr. som skal nedover, i tillegg til jr.?
På intervallene sist tirsdag var både Henning og Torgeir interessert...
Message                  RE: Barmarkstrening før TiO
Morten Christophersen 28.02.2008 08:48
 
Jeg skal nedover til Larvik, så UK kommer til å være der å følge med;)
Message                    RE: Barmarkstrening før TiO
Bjørn 02.03.2008 21:17
 
Jeg er i Göteborg denne uken så får ikke vært med på TIO-møtet på torsdag. Derfor setter jeg opp mitt lag:

1. Torbjørn Sagberg
2. Bjørn Ekeberg
3. Christian Holmboe
4. Torgeir Nørbech
5. Henning Spjelkavik / Geir Hoff
6. Vegard Brox
7. Espen Weltzien / Ove Sætra
8. Stefan Lombriser
9. Thomas Hodel
10. Audun Weltzien

Status:
Jeg er frisk og rask for tiden og føler meg klar for en lang natt-etappe!! Liker best å løpe alene på natten, derfor jeg vil ha 2.etp som i fjor.

Mener Torgeir er for god til å få 1.etp. Det er mer nyttig at han løper bra på långa, enn at han kommer inn først på 1.etp, selv om det blir litt show at det:) Dessuten tror jeg Torbjørn kan gjøre en like bra jobb på 1.etp som Torgeir.

Bole er sikker på natt, og løper han som i fjor er det perfekt.

5.etp: Henning S løper fortest på interval, men hvem er best på natten får vi se etterhvert som nattløp/treninger begynner.

Videre kommer to halvlange etapper, med årets stafettløper 06, og Espen/Ove. Jeg vet ikke hvordan de to siste ligger ann, virker som begge fortsatt prioroterer ski/ski-o.

Avslutningen med tre verdensstjerner kunne vel ikke vært så mye bedre!! Tror dette blir bra!
Message                      RE: Barmarkstrening før TiO
Geir 03.03.2008 09:23
 
>"Liker best å løpe alene på natten,
> derfor jeg vil ha 2.etp som i fjor."

De gangene jeg har løpt 2.etp.er så har ikke jeg opplevd å løpe så mye alene akkurat... ;-) Men uansett så tror jeg Bjørn kan gjøre en særs god jobb på den etp.

Tviler ikke på at Torgeir kan gjøre en sterk långa, men jeg vil påstå at etappen krever rutine/erfaring (selv om den er rak..). Den er utholdende og tøff, og jeg vet ikke om det er riktig å sette opp en som ikke har løpt den før!?! (med forbehold; Har T. løpt den før?)

Ang. møte torsdag; Vil gjerne diskutere litt om det er interesse for flere å reise bort et par dager før tio? Få noen natt-treninger og feeling'en m/ terreng etc.

Message                        RE: Barmarkstrening før TiO
Anonymous 03.03.2008 17:15
 
> Tviler ikke på at Torgeir kan gjøre en sterk långa, men jeg
> vil påstå at etappen krever rutine/erfaring (selv om den er
> rak..). Den er utholdende og tøff, og jeg vet ikke om det
> er riktig å sette opp en som ikke har løpt den før!?! (med
> forbehold; Har T. løpt den før?)

Nope, har ikke løpt den før, så det er riktig at jeg mangler erfaring på området (samtidig - jeg kommer til å mangle erfaring på området helt til jeg løper långa en dag/natt, stryk det som ikke passer). Jeg vil tro at det blir ganske klart etter torsdagens møte hvem som passer best til hvilken etappe. Uansett, jeg er taggad til fingertuppene!

Dagssamlingen i Larvik blir bra! Heia alle som kommer.

Tror nok ikke jeg kan være så lenge i sverige før tio. Går på en svært krevende skole som har alle mulige fag på fredager.
Message                          RE: Barmarkstrening før TiO
Morten Christophersen 03.03.2008 18:32
 
Det er vel sånn at Långa krever erfaring på natt, fordi det er en nattetappe, og at man er godt trent, fordi det er en lang etappe. Men utover at det er en lang nattetappe og ofte har noen ekstremt lange strekk, er det vel ikke så mye som tilsier at en godt trent og god nattløper ikke skal klare Långa fordi det er Långa?

Det ser ut til at det er Torbjørn og Torgeir som trekkes frem som de mest aktuelle for Långa... Ingen andre som satser mot Långa?

Det er åpent for diskusjon rundt alle etappene på nett frem til torsdag og på møtet på torsdag, og innen påske kommer nok UK til å gi noen tilbakemelding på at de kan begynne å forberede seg på noen sentrale etapper. Dette gjelder nok i første rekke 1., 2., 4. og 10. for herrer og 1. og 5. for damer.

UK håper alle setter av flest mulig kvelder til nattrening i april; i første rekke granskningsløpene til TIOmila og Ås by Night and Fog Cup.
Message                        RE: Barmarkstrening før TiO
Bjørn 03.03.2008 11:18
 
> Ang. møte torsdag; Vil gjerne diskutere litt om det er
> interesse for flere å reise bort et par dager før tio? Få
> noen natt-treninger og feeling'en m/ terreng etc.

Jeg er interessert i å dra noen dager i forveien for å trene relevant og omstille døgnet litt.
Message                          noen tanker fra "det gamle" UK før TiO
Christian Holmboe 04.03.2008 07:35
 
Jeg ser at noen har lansert tanken om å kjøre rutine fra start og spare ungt krutt til slutten. Dette er en strategi jeg har sans for og som vi har brukt (med hell) en rekke ganger på 90-tallet. Flere plasseringer rundt 30-40. Rutinerte nattrever med brukbart treningsgrunnlag har løpt rent og pent gjennom de første 3-4 etappene og ligget 5-15 min bak ut på longa. Vi har flere ganger ligget bedre ann enn mange "storlag" på det tidspunktet. Bækkelaget har f.eks hatt tradisjon for å spare alt kruttet til slutt og kjøre mindre sikre kort i starten mens det er godt følge i skogen. De har gjerne løpt seg opp fra plasseringer rundt 50 til topp 10-20 i løpet av de siste 4-5 etappene, men da med veldig sterke folk på slutten.

Den andre måten å bli topp 20 på er å kjøre sine beste folk på de tyngste etappene i starten (1., 2. og 4.) og så bite seg fast utover morgenkvisten. Mange av de nest beste har løftet seg det lille ekstra når de kommer ut i godt selskap.

Uansett strategi er man avhengige av at hver enkelt gjør sin greie riktig og unngår feil. Hjelper lite å presse ned løpstiden med 2 min hvis man går på en 5 min bom.

Jeg er knalltent og har trappet opp treningen for å være med på Tyrvings beste TiO resultat siden 1991.
Message                            less conversation - more action
Christian Holmboe 04.03.2008 21:20
 
Siden det forrige innlegget ble veldig mye preik og lite kjøtt:

alt1 (rutine først- krutt etterpå)
1 - Vegard
2 - Geir
3 - Bole
4 - Torbjørn
5 - Bjørn
6 - Espen
7 - Torgeir
8 - Stefan
9 - Thomas
10 - Audun

alt2 ("toppe" laget)

1 - Torbjørn
2 - Torgeir
3 - Bjørn
4 - Audun
5 - Bole
6 - Geir
7 - Vegard
8 - Espen
9 - Stefan
10 - Thomas
Message                              Om Å Stille Krav Til Løperne
Fast 05.03.2008 14:16
 
En liten observasjon fra Sverige:
Det er 20-30 lag i Sverige som alle kommer seg mer eller mindre gjennom natten i "tet-gruppa". Dvs på samme måte som Tyrving har som mål, 3-10min bak teten...
Forskjellen på disse svenske lagene og Tyrving er at alle nattløperne på disse lagene har løpt 100-300km natt-orientering månedene(vinteren) før Tiomila.

Hvor mange km natt-o har DU løpt i vinter?

Tips: det er bedre å løpe 15km natt-o på moene i Hønefoss, enn å knote rundt i vestmarka og klare 4km på 1t. Antall poster/reflekser er også viktig. Det er bedre å ta 30detaljer, enn 10 vanskelige (reflekser er bedre enn bånd. Steiner er bedre enn søkk). Mengde når det gjelder o-teknikk tror jeg (og Nordberg (for å få litt tyngde bak påstanden;)) er viktig!! Tenk gjennom hvor mange km natt-o du har løpt!


Jeg synes UK skal sette følgende krav:
Om du skal løpe natt (stp 1-5) for 1.laget på tio må man ha løpt minst 100km natt-o vinteren før Tiomila!

Det er lov å sette krav til løperne, da trener man på å infri, og det er digg:) Neste år skal jeg inn som løperrepresentant inn i UK, og da skal det være et krav;) !


!