Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig Gateløp 28/2 - veivalg og hastighet

Gateløp 28/2 - veivalg og hastighet


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  Gateløp 28/2 - veivalg og hastighet
hennings 28.02.2008 23:24
 
For de som løper med Forerunner 305, eller andre GPSer, er QuickRoute en veldig effektiv måte å visualisere hvor det gikk for sakte:

http://project.spjelkavik.net/blog/wp-content/uploads/2008/02/trening-20080228.png

Jeg har ikke tegnet inn postene for runde B, men det klarer du kanskje å gjette?
Message    RE: Gateløp 28/2 - veivalg og hastighet
Fast 03.03.2008 20:10
 
HenningS>> Brukte du noen form for utjevning når du løp treningsløpet? Eller var det sekundlagring? Jeg bruker alltid sekundlagring, så har ikke erfaring med utjevning, men synes svingene dine (rundt gatehjørner o.l.) var litt "kuttet"...

Hilsen anders
Message      SMBN 5/3 - veivalg og hastighet
Anders 05.03.2008 23:55
 
Her er dagens natt-o (StockholmMilaByNight) i QuickRoute:

http://www.tyrving.idrett.no/o/tiltnes/gps/080221milabynight.jpg

Noen som mener jeg burde gjort noe annorlunda?
Bole? Du bruker ha noen meninger;) Er kul å høre.
Message        RE: SMBN 5/3 - veivalg og hastighet
Terje M 07.03.2008 15:54
 
> Her er dagens natt-o (StockholmMilaByNight) i QuickRoute:
>
> http://www.tyrving.idrett.no/o/tiltnes/gps/080221milabynight.jpg

Bra at det er noen som løper natt!

Jeg prøver å løpe så mange løp som mulig hver vinter, dvs Veritas onsdager frem til jul, Ås by N&F, Østmarka OK fom nyttår, men det er langt igjen til de 200-300 km som du skrev (i en annen tråd) at Stockholmsløpere la bak seg før TiO.
>
> Noen som mener jeg burde gjort noe annorlunda?

Det er vanskelig å vurdere løpbarhet i terreng/hugst osv uten å være der, men jeg ville vel prøvd å løpe litt mere rett på siste halvpart mot 1, unngå bom på 3 ved å holde meg langs kanten av åskammen, og vurdert mere rett på/høyre mot 10. (Hvis den utydelige stien kan finnes/følges.)

Jeg er enig med Geir i at 11 ser ut som venstre, men det er ikke så mye opp igjen til slutt.

13 ville jeg ha vurdert stor venstre-sving langs vei/sti, litt mere venstre midtveis på 16.

Resten ser jo greit ut!
:-)

Terje
Message        RE: SMBN 5/3 - veivalg og hastighet
Anonymous (geir) 06.03.2008 08:41
 
"Her er dagens natt-o (StockholmMilaByNight) i QuickRoute:
http://www.tyrving.idrett.no/o/tiltnes/gps/080221milabynight.jpg
Noen som mener jeg burde gjort noe annorlunda? "

Ville selv valgt venstre mellom 10-11, og rett på mellom 13-14 :-)
Message          RE: SMBN 5/3 - veivalg og hastighet
Bole 08.03.2008 22:06
 
Hmm.
Kan jo ikke la vær å mene når jeg blir eksplisitt oppfordret. Jeg har ved noen anledninger referert til deg som en av verdens beste nattløpere, Anders, så det er ikke så lett å skulle være besserwisser, men jeg prøver likevel.

En spontan tanke er at det går mye i sikk sakk. Det er mulig det gjør det for alle, men at det bare synes bedre med GPS enn man viser når man tegner inn for hånd. Uansett har jeg en ufravikelig tro på kompass - spesielt på natta. Sigurd Dæhli skal en gang ha sagt om vegvalg at "Den korteste vegen mellom to punkter er en rett linje". Dette er tydeligst i sommerfuglen der jeg ville lagt på plankekompasset og siktet på refleksen på alle 6 strekkene. På så korte strekk skal man treffe innenfor synsrekkevidde av refleksen med kompassløping. Dette er som regel MYE mer effektivt enn å finlese seg frem. Husk at posten (lampen) synes lenger unna på natta enn på dagen.

Er ikke enig med Geir og Terje om venstre til 11. Hvis det er farbart langs vannet, så er dette suverent bedre. Mye mindre kartlesingsbehov og færre feilkilder under vegs. Typisk viktige argumenter for vegvalg på natta.

Til 13. bommer du fordi du mangler siste sikre eller evt er unøyaktig med ompasset (igjen) i innløpingen. Hvis beina er pigge ville jeg holdt meg langs vannet og rett opp til hogsten som lekker og trygg inngang.

Til 16. ser det ut som om vegvalget har blitt til mens du har løpt - altså litt tilfeldig. Merk at det noen ganger er det raskeste. Ikke kast bort tid på å finorientere langs et vegvalg hvis det går like fort med noe annet som ligner. Fremdrift og flyt er viktigere enn finorienteing - spesielt i lettløpt stockholms-terreng.

Kort oppsummert - og antakelig til alle dere andre mer enn til Anders:
1. Hold retningen
2. Hold tryket og fremdriften
3. Løft blikket og se etter refleksen

Bole
- for tiden på høydeopphold i de Italienske alper.

!