Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig RE: innspill årsmøtet: ski-orientering

RE: innspill årsmøtet: ski-orientering


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  innspill årsmøtet: ski-orientering
Tone Ellefsen Lye 07.01.2004 10:15
 
Problemstilling: Tyrving har bestemt at de er en orienteringsklubb og ikke en ski-orienteringsklubb. Tyrving vil ikke dekke stratkontingenter i ski-o-NM i slutten av februar. Tyrving kan stille et, etter min mening, damestafettlag med vinnersjanser på en god dag. Zsuzsa Fey og undertegnde vurdere å bytte klubb i ski-orientering hvis det ikke blir stafettlag som resultat av at Tyrving ikke dekker startkontingenter i NM.

"Tyrving er en orienteringsklubb, ikke en ski-o klubb." Hvor mange rene ski-orienteringsklubber finnes det? Jeg mener ski-orientering blir en del av en pakke i en klubb. Tyrving har hatt utøvere som har satset på ski-orientering på et høyt nivå. Blant klubbens yngre er det potensiale for å få gode ski-o-utøver hvis lysten er der. Skal man bytte statsus som ski-orienteringsklubb eller ikke avhengig av om vi på et hvert tidspunkt har utøvere som satser på et høyt nivå eller ikke?. Tenk om alle klubber i Norge skulle tenke på den måten? Det gjør selvfølgelig ingenting for Tyrving, men en del for ski-orientering. Om man vil kalle det en B-sport er det greit for meg, men det er en av de beste måtene å trene o-teknikk i løpet av vinteren. Å starte i en viktig konkurranse i løpet av "død"-perioden kan også gi yngre og også eldre løpere motivasjon og konkurranse-kick til sommer-sesongen. Hvis løpere utenfra skal velge klubb i regionen og vil gå både ski-orientering og orientering er det klart de velger Asker som kan tilby en større pakke.

"Så lojaliteten til Tyrving er verdt ca.500 kroner?" Pengene er i utgangspunktet ikke poenget. Det er en prinsippsak. Hvis man stiller i NM med et lag som klubben din ikke vil bruke penger på er det ikke like morsomt å gå for "din" klubb hvis man ikke har sentrale personer i klubben bak seg. (Dessuten noe utenfor diskusjoenen: Det er stor forskjell på en student og en med fast inntekt). Jeg bytter ikke til NTNUI i orientering på grunn av pengene, men på grunn av klubbfølelse. Jeg skal løpe på lag med de jentene jeg trener sammen med flere ganger i uken. Det er det som teller. På samme måte vil jeg gå sammen med Anne og Zsuzsa på stafett i NM fordi jeg har trent sammen med dem og vært på ski-o-løp sammen med dem. Det er en av de beste følelsene man får ved å drive idrett. Det kan ikke måles i penger.

"Hvor synlig blir Tyrving av å gå litt ski-o?" Hvor synlig blir Tyrving av å løpe natt-NM og hvor synlige blir vi av å løpe veteran-NM? Det er som jeg har nevnt tidligere en del av en stor pakke hvor man viser allsidighet som klubb. Ikke bare i media, men også til andre orienterings- og ski-o-løpere. Når Tyrving gjør det bra i veteran-NM bidrar det til at jeg er stolt over klubben min. ( Digresjon: I hvert fall klubben i mitt hjerte som man så pent sier, og klubben jeg håper jeg vil løpe i når jeg er ferdig med å studere om jeg ikke er så uheldig å finne meg jobb eller mann på den nadre siden av kloden eller den andre siden av Norge) Jeg håper og tror det er Tyrving-medlemmer som blir stolte hvis vi stiller i ski-o NM og gjør det bra på stafett. Uansett om Tyrving dekker startkontingenten eller ikke.

Jeg vil gjerne presisere nok en gang at det ikke er tanken på penger for min egen del som er poenget. Jeg vil gjerne at Tyrving skal være en ski-orienteringsklubb selv om det kun innebærer at man dekker startkontingeneten til landslagsutøvere og et damelag og et herrelag i stafett under NM. Det er en liten innsats som vil bidra til at Tyrving kan være både ski-orienteringsklubb og orienteringsklubb og gi en allsidig signaleffekt.

Tone
Message    RE: innspill årsmøtet: ski-orientering
Olav Nipen 08.01.2004 13:08
 
Jeg ble overrasket over at dette ble en sak. I gjeldende virksomhetsplan som ble godkjent av siste årsmøte står det at "Ski-orientering skal være et virksomhetsområde i Tyrving, på lik linje med tradisjonell "fot-orientering". Klubben skal legge til rette for de som ønsker å satse på ski-orientering." Jeg har ikke sett noe formelt om endringer av dette. Jeg synes at ski-o er et lite, men attraktivt element som bidrar til å gjøre Tyrving enda mer attraktiv som klubbvalg.



Message    RE: innspill årsmøtet: ski-orientering
anders tiltnes 07.01.2004 23:18
 
Jeg synes Tyrving bør støtte, også økonomisk, ski-O løpere som satser! Har vi et godt stafettlag som kan kjempe om medaljer i NM synes jeg vi skal hjelpe og oppmuntre! Allikevel er orientering første prioritet og startkontigenter til mindre viktige renn eller løpere som ikke satser er unødvendig. Vi bør oppmuntre til elitesatsing, uansett "gren"!
Message      RE: innspill årsmøtet: ski-orientering
MortenC 09.01.2004 08:55
 
Anders; problemt ditt er at du også mener at vi skal dekke mest mulig orientering. Der er det en motstrid... En tusenlapp kan bare brukes en gang. Det vil si enten på orientering eller på ski-o.
Message      RE: innspill årsmøtet: ski-orientering
Frode 08.01.2004 11:12
 
Jeg støtter Anders og Tone fullt ut. En klubb som Tyrving med gode skio tradisjoner bør være romslige nok til å kunne inkludere satsing på skio dersom noen ønsker det, gjennom å betale eventuell startkontingent på nm (både individuelt og stafett).
Message        RE: innspill årsmøtet: ski-orientering
MortenC 09.01.2004 09:12
 
Hyggelig at forumet blir benyttet!

For det første; det er årsmøtet som må vedta en kursendring, og det er helt riktig som Olav sier at ski-o er inkludert i virksomhetsplanen for 2003. Om det kommer til å stå akkurat det samme i virksomhetsplanen for 2004 gjenstår å se, men også denne er det årsmøtet som til slutt vedtar.

Man kan vel neppe si at Tyrving har lange tradisjoner i ski-o, men det var en oppblomstring for noen år tilbake. Da var det en del som satset ski-o og derfor ble det satt av penger til ski-o i sportskomiteens budsjett. Nå er det ingen som satser ski-o, men sikkert noen som fortsatt ønsker å gå ski-o for Tyrving og ihvertfall to som ønsker å gå NM stafett. Det er hyggelig, og jeg tror de kan regne med at de ihvertfall har noen sentrale personer i klubben bak seg.

Situasjonen fra i fjor har endret seg ved at Tyrving ikke lenger har løpere på landslaget og heller ingen som satser på ski-o. Heller ikke i fjor ble det dekket noen startkontingenter i ski-o så situasjonen økonomisk for de som ønsker å gå ski-o er for de fleste uendret. Det som ble brukt av sportskomiteens budsjett i 2003 til ski-o, var til å dekke landslagsavgift. Noen slik avgift blir ingen Tyrving-løpere belastet med i 2004, og derfor vil denne posten stå i null på sportskomiteens forslag til budsjett.

Jeg mener at Tyrving først og fremst, og i all hovedsak, er en orienteringsklubb, men som Tone skriver er det ikke så mange rene ski-o klubber i Norge. Jeg tror at for å få økt aktivitet når det gjelder ski-o er det ski-o-løperne selv eller ildsjeler for ski-o som må trekke lasset. Ski-o løperne kan ikke regne med at de som er engasjert i orientering også skal bidra innen ski-o i klubben.

Derfor vil ressursene i Tyrving i 2004 stort sett brukes på tradisjonell orientering. Men hvis noen ski-o-entusiaster ønsker å engasjere seg i ski-o i Tyrving er de hjertelig velkommen til å gjøre det, for ski-o vil fortsette å være en del av Tyrvings virksomhetsplan.
Message          RE: innspill årsmøtet: ski-orientering
Tone 14.01.2004 22:28
 
Morten skrev:

Jeg tror at for å få økt
> aktivitet når det gjelder ski-o er det ski-o-løperne selv
> eller ildsjeler for ski-o som må trekke lasset. Ski-o
> løperne kan ikke regne med at de som er engasjert i
> orientering også skal bidra innen ski-o i klubben

Tidligere da vi hadde et par-tre på landslaget i ski-orientering ble det heller ikke gjort noe særlig i forhold til ski-orientering. Vi arrangerte heller ikke noen treninger eller annet spesifikt annent enn kanskje fellles overnatting et par norgescup-helger (husker ikke om vi gjorde det en gang). Jeg mener at det går helt fint an å sponse et herrelag og et damelag i NM og avgift til de individuelle NM-distansene til løpere som har hevdet seg tidligere i sesongen og har sjanse til medalje eller er på et landslag, uten at man må trekke inn enorme ressurser på satsning. Det går an å være litt ski-o klubb og ikke bare enten eller.

Tone
> Hyggelig at forumet blir benyttet!
>
> For det første; det er årsmøtet som må vedta en
> kursendring, og det er helt riktig som Olav sier at ski-o er
> inkludert i virksomhetsplanen for 2003. Om det kommer til å
> stå akkurat det samme i virksomhetsplanen for 2004 gjenstår
> å se, men også denne er det årsmøtet som til slutt vedtar.
>
> Man kan vel neppe si at Tyrving har lange tradisjoner i
> ski-o, men det var en oppblomstring for noen år tilbake. Da
> var det en del som satset ski-o og derfor ble det satt av
> penger til ski-o i sportskomiteens budsjett. Nå er det
> ingen som satser ski-o, men sikkert noen som fortsatt ønsker
> å gå ski-o for Tyrving og ihvertfall to som ønsker å gå NM
> stafett. Det er hyggelig, og jeg tror de kan regne med at
> de ihvertfall har noen sentrale personer i klubben bak
> seg.
>
> Situasjonen fra i fjor har endret seg ved at Tyrving ikke
> lenger har løpere på landslaget og heller ingen som satser
> på ski-o. Heller ikke i fjor ble det dekket noen
> startkontingenter i ski-o så situasjonen økonomisk for de
> som ønsker å gå ski-o er for de fleste uendret. Det som ble
> brukt av sportskomiteens budsjett i 2003 til ski-o, var til
> å dekke landslagsavgift. Noen slik avgift blir ingen
> Tyrving-løpere belastet med i 2004, og derfor vil denne
> posten stå i null på sportskomiteens forslag til budsjett.
>
> Jeg mener at Tyrving først og fremst, og i all hovedsak, er
> en orienteringsklubb, men som Tone skriver er det ikke så
> mange rene ski-o klubber i Norge. Jeg tror at for å få økt
> aktivitet når det gjelder ski-o er det ski-o-løperne selv
> eller ildsjeler for ski-o som må trekke lasset. Ski-o
> løperne kan ikke regne med at de som er engasjert i
> orientering også skal bidra innen ski-o i klubben.
>
> Derfor vil ressursene i Tyrving i 2004 stort sett brukes på
> tradisjonell orientering. Men hvis noen ski-o-entusiaster
> ønsker å engasjere seg i ski-o i Tyrving er de hjertelig
> velkommen til å gjøre det, for ski-o vil fortsette å være en
> del av Tyrvings virksomhetsplan.
Message            RE: innspill årsmøtet: ski-orientering
MortenC 15.01.2004 08:45
 
Tro det eller ei, men det er faktisk en del praktisk som må gjøres for at noen skal få satse ski-o. Selv om det ikke arrangeres treninger etc... Det tar tid og påmelding koster penger, og de årene Tyrving hadde løpere på landslaget ble det faktisk brukt ganske mye tid på å tilrettelegge også for ski-o. Det vet jeg, for det var jeg som trakk lasset. Men det ble tydeligvis ikke satt særlig pris på, siden enkelte ikke engang husker om det ble arrangert felles overnatting.

Akkurat nå ser det ikke ut til at det er noen som er interessert i å trekke dette lasset. Selv om det kanskje er lite tid og ressurser som kreves, så er det ikke engang noen som er interessert i å gjøre det for øyeblikket. Man er knapt nok interessert i å svare på en mail...

Rundt orientering i Tyrving er det for øyeblikket stor interesse. Mange er engasjert og interessert i å bidra. Mange er interessert i å bruke sin egen tid på tilrettelegge. I ski-o er det null interesse for å bidra med noe som helst, annet enn å stille på noen NM-distanser. Og selvfølgelig lage en stor diskusjon rundt årsmøtet (og kanskje også på årsmøtet). Hadde bare interessen for å bidra med noe innen ski-o i Tyrving vært like stor som interessen for å diskutere det...
Message              RE: innspill årsmøtet: ski-orientering
Audun Weltzien 15.01.2004 17:04
 
Må si meg enig i mye av det Morten skriver. I Tyrving er hovedaktiviteten orientering, det er her den store interessen ligger har jeg inntrykk av. Det er veldig mange i Tyrving som ofte deltar på løp, og ofte er vi norges største klubb. Det virker som dugnadsånden og viljen til å gjøre en innsats for klubben og hverandre er der, både blant ungdom, junior/senior og de som kaller seg veteraner.

Hvis Tyrving skal dekke startkontigenter i ski-o, må det vel kuttes et annet sted. Ski-o på altså prioriteres framfor noen orienteringsaktiviteter. Spørsmålet er da om medlemmene vil det, når det er snakk om svært få som gør ski-o. Hvis ski-o skal få støtte i Tyrving bør det være bra aktivitet og vilje til å satse på ski-o. Noen må også være villige til å ta et tak. At Tyrving er medaljekandidater til nm stafett er ikke så rart da det pleier å være max 10 lag på startstreken.

Det er flott om noen i Tyrving går ski-o og satser på det, men det virker ikke som det er den helt store interessen om dagen. Andre klubber derimot har mer aktivitet og gir støtte til ski-o. Ski-o-norge er veldig lite, og det blir derfor få klubber som kan ha et sportslig tilbud og økonomisk støtte til de som vil gå ski-o. Asker og NTNU er eksempler på klubber som satser på ski-o. Mange velger å løpe orientering for Tyrving, fordi det er en stor klubb med bra ressurser og et bredt tilbud, på samme måte velger andre kanskje NTNUI foran Tyrving som ski-o klubb. Det må vi nok godta med den aktiviteten og interessen det er for ski-o i Tyrving kontra NTNUI.

!