Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig RE: TiO 2004

RE: TiO 2004


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  TiO 2004
Bole 20.02.2004 10:14
 

Det er nå kun 9 uker igjen til TiO. Mye av vinterens grunntrening er tilbakelagt for "proffene" i klubben, mens noen av oss mer halvslitne kropper så vidt har begynt oppkjøringen. De ivrigste har 4-5 uker med treningssamlinger foran seg i Spania, Danmark og England, og så drar det seg til. Skal vi klare å få det gjennombruddet i år som har ulmet under overflaten de siste par årene - både på dame og herresiden?

Hvem kommer til å finne best frem om natta til våren? Hvem blir killeren som skal avgjøre på sisteetappe? Hvem kan levere knusende etappetider på mellomdistanse gaflet eller ugaflet på morgenkvisten og hvordan bør "startfemmern" på herrelaget se ut for å få det rette utgangspunktet? Hvem kommer på ungdommenes førstelag, og hvem bør ha første etappe på damelaget?

UK har begynt å tenke. Har du?
Hva er din drømmeetappe, og hvem tror du vil passe best på andre nøkkeletapper?

Årets etappeoppsett (ekskl 500-800 merketløype) er:
* = natt, u = ugaflet
u16: 4,3 - 2,7u - 3,6u - 5,6
d: 5,7 - 5,7 - 3,4u - 4,4 - 7,3
h: 11,4 - 11,4* - 11,4* - 5,7* - 16,6*u - 5,7* - 6,8*u - 8,9* - 8,8u - 15,5
Message    RE: TiO 2004
Bole 23.02.2004 11:53
 
> Hvem
> kommer på ungdommenes førstelag, og hvem bør ha første
> etappe på damelaget?

> Årets etappeoppsett (ekskl 500-800 merketløype) er:
> * = natt, u = ugaflet
> u16: 4,3 - 2,7u - 3,6u - 5,6
> d: 5,7 - 5,7 - 3,4u - 4,4 - 7,3

Hva med ungdommene - og damene. Noen som har stalltips?
Message      RE: TiO 2004 ungdomskavlen.
Anders Tiltnes 23.02.2004 19:00
 
Jeg sitter i ungdoms-UK i år og har begynt å sette meg inn i rollen. begyner å få en oversikt over hvem som gjør hva, og registrerer at Mathias Nipen er godt i gang. Løper mye O og tar mange poster, så ser for meg ham på en 1. etp. Bjørn Ekeberg på siste og kanskje noen sjappe på de to i midten. Men ungdommene er usikkre, så den diskusjonen blir bedre når et løp eller 2 er løpt!

Oppfordrer alle unge som er innom her å leser å bli med i diskusjonen og å trene mye O når sesongen nærmer seg i Mars og April! 2 viktige måneder før TIO!

Message        RE: TiO 2004 ungdomskavlen.
Anonymous 26.02.2004 14:54
 
> Jeg sitter i ungdoms-UK i år og har begynt å sette meg inn i
> rollen. begyner å få en oversikt over hvem som gjør hva, og
> registrerer at Mathias Nipen er godt i gang. Løper mye O og
> tar mange poster, så ser for meg ham på en 1. etp. Bjørn
> Ekeberg på siste og kanskje noen sjappe på de to i midten.

Hva slags sjappe er det du skal ha i midten - en pølsesjappe eller... :-) Og hvor er det blitt av unge Berge - eller er han en sjappe?
Message    RE: TiO 2004
Bole 23.02.2004 11:51
 
På de tre forslagene som har kommet er det 3 ulike førsteetappeløpere, 3 ulike "longa"-løpere og to ulike sisteetappeløpere foreslått. Er det enda flere kandidater enn dem som er nevnt? Hvem har du mest tro på?

Longa er i år over 17km inklusive merking - noe som må kunne kvalifisere for betegnelsen "en skikkelig tur i skogen". Den er ikke gaflet, men de som har løpt etappen tidligere år vil kunne bekrefte at det langt fra er ensbetydende med terrengløp langs merkaløype, i hvertfall ikke hvis man vil henge med langt frem i stafetten - og det vil vi jo... :-)

Er det Anders, Torbjørn eller Frode som har egenskaper som passer best for denne etappen, eller kan kanskje Nicholas, Carl eller Audun være aktuelle? Og hva med "kungen av longa, Geir"? Kan vi få skremt ham ut på nok trening de neste månedene, eller er det for sent i år?
Message    RE: TiO 2004
jens sa 21.02.2004 14:12
 

> Årets etappeoppsett (ekskl 500-800 merketløype) er:
> * = natt, u = ugaflet
> u16: 4,3 - 2,7u - 3,6u - 5,6
> d: 5,7 - 5,7 - 3,4u - 4,4 - 7,3
> h: 11,4 - 11,4* - 11,4* - 5,7* - 16,6*u - 5,7* - 6,8*u -
> 8,9* - 8,8u - 15,5
>
1. Carl. -vil ha den...
2. Bole. -rutine så det holder, godt å ha på denne vanskelige overgangen fra dag til natt
3. Tiltnes. - Tyrvings beste på natt? og bedre trent enn noen gang
4. Henning. -skadefri for første gang på lenge?
5. Torbjørn. -trener som aldri før, nå også natt !!! topp motivert til TIO
6. Geir. -trenger ingen forklaring
7. Frode. -Løp bra på kort heng(dag) ifjor
8. Nicholas. -Stø på nattten og rask når det lysner
9. Hodel. -Ikke overbevist i Sverige ennå, men satser mot VM.
10. Audun. -Liker ikke TIO-natta, her får du den helt sikkert ikke...

bobler.
Morten 2 mnd i Spania
Holo Løper jo alltid knall på natta
og andre som måtte ha blitt glemt her oppe i nord


Message      RE: TiO 2004
Anders Tiltnes 23.02.2004 15:32
 
Jeg har lest i det svenske o-magasinet, og i den nyeste utgaven der skriver løypeleggerene av TIO-04 om årets stafett! Den er verdt å få med seg. Er det noen som abonerer på bladet??
Kort fortalt stod det (det jeg husker):
1.-3. etp: Fartsetappe, spessielt 1.! Lettere orientering en de andre etappene, der fysikken har mer å si!
4 + 6 etp: de vansklige nattetappene!! Vansklig kortdistanse-natt-O for rutinerte/gode natt-O løpere!
5. longa med tre 2-3 km langstrekk! tradisjonell "longa"!
7. heng. Løpsetappe med letter orientering, men med 2 laamgstrekk der man kan rykke fra klynga hvis man vil!
8. siste natt. husker ikke hva det stod om etappen.
9. husker ikke....
10. lang siste! ugaflet siste 3-4 km.
___
Jeg synes Sagbergs lag under ser skrekkelig bra ut, men må se ann formen og skader på enkelte løpere. Trener bole bra nok til en 2. etp? Greier jeg å løpe noe annet enn pojkstrekkan?

1. Carl. -løper fort, og det er bra at han vil ha den!
2. Bole. - rutine så det holder, bra å henge med når natta begyner, dumt å smelle på seg en halvtime før natta har begynt. Får laget til å føle seg sikkert. med bole her vet vi at vi ikke kommer inn langt bak. Bare han trener bra!!
3. Tiltnes. - Bedre trent enn noen gang. Kanskje bytte med Henning, hvis henning er i god form!
4. Henning. -skadefri for første gang på lenge!Yess. Er Henning godt nok trent for en 11 km tror jeg det er bra!
5. Torbjørn. - Deilig å høre at noen vi ta over for geir. tror det er på tide i år for at Torbjørn viser hvem som er elgen i skogen.
6. Geir. - Hvis geir henger med på onsdagsturene og trener en intervall-økt eller to i tillegg blir det konge!
7. Frode. - Løp bra på kort heng (dag) ifjor
8. Nicholas. - Stø på nattten og rask når det lysner
9. ? - Åpen etappe. Hvis noen trener bra får de den!
10. Audun. - Herlig fyr!

Message      RE: TiO 2004
Audun Weltzien 22.02.2004 22:47
 
Siden det tydeligvis er lagoppstillinger folk vil ha, og jeg har noen egne favoritter, kommer mitt lag her:

>
> > Årets etappeoppsett (ekskl 500-800 merketløype) er:
> > * = natt, u = ugaflet
> > u16: 4,3 - 2,7u - 3,6u - 5,6
> > d: 5,7 - 5,7 - 3,4u - 4,4 - 7,3
> > h: 11,4 - 11,4* - 11,4* - 5,7* - 16,6*u - 5,7* - 6,8*u -
> > 8,9* - 8,8u - 15,5
> >
> 1. Torbjørn. -Begynner å bli god på første. Ryktene sier han
> orienterte stabilt i spania...
> 2. Bole. -rutinert, til å stole på. onsdagslangturer gjør susen.
> 3. Nicholas. -Årets stafettløper02, god på TIO-natta
> 4. Morten NP -overbeviste på Hadeland, ung&lovende. vår nye pojksträkkan-ekspert
> 5. Tiltnes. -trener mye bedre enn i fjor, vil gjerne bli voksen!
> 6. Geir. -Stafettløperen med stor S.
> 7. Frode. -Har gjort mange gode stafettetapper. Har potensiale, også på natt!
> 8. Carl. -Overrasket litt på natt-nm, kan hvis han vil. Sprek
> 9. Hodel. -Slet(som mange andre) på natta i det vanskelige, diffuse terrenget 2002. > Sterk løper, 9.etp passer sveitsern bra.
> 10. Audun. -Trener for å bli god på klassisk og i svensk terreng, da passer siste på > TIO ganske bra..
>
> bobler:
> Holo. -gi han press, og han leverer varene! Prioriterer husbygging framfor trening??
> Gunnes. -1. etappespesialist
> Henning. -høyaktuell på kort natt hvis kneet holder
> Graham Gristwood. -løp bra på Jukola og SpringCup i fjor
>
> og andre som måtte ha blitt glemt her oppe i nord
>
>
>




Message    RE: TiO 2004
Morten Nilstad Pettersen 20.02.2004 20:20
 
h: 11,4 - 11,4* - 11,4* - 5,7* - 16,6*u - 5,7* - 6,8*u - 8,9* - 8,8u - 15,5

Heisann. For å fyre opp debatten legger jeg herved fram et forslag til et lag.

1. Thomas Hodel (Kapasitet til å være med i tet)
2. Audun Weltzien (Har trent mye natt, er trygg!)
3. Nicholas Morgan (Vil og bør brukes på natta)
4. Geir Hoff (God rutine, vet hvordan posisjon en långa-løper vil ha)
5. Frode Balchen (Trener mye, satser natt (?) og er klar for en viktig jobb:)
6. Christian Holmboe (Solid erfaring - et must på nattetapper)
7. Torbjørn Sagberg (Stor løpskapasitet - hengetappe er perfekt)
8. Anders Tiltnes (En av klubbens beste på natta, og kjekk å ha når man må løpe alene en tidlig morgen i Sverige)
9. Graham Gristwood (På en hengeetappe er det smart å ha en kjapp Brite)
10. Carl Waaler Kaas (Klubbens beste senior?)
Message    RE: TiO 2004
Audun Weltzien 20.02.2004 11:16
 
Jeg har ingen spesiell drømmeetappe, men løper gjerne langt! Har vel ikke overbevist på tio-natta hittil, håper jeg har lært av det. Trondheimsklubbene er ganske ivrig på natt treninger, så kanskje jeg får løpt litt flere natt økter i vår.

Det mannskapet vi kan stille med i år, kan gjøre det veldig bra. Damene kan jo stille to meget sterke lag!! I 2003 opg 2002 var det mange som løp veldig bra, men ikke alle kom seg "bomfritt" igjennom. Men jeg tror det er viktig å fokusere på det Morten C legger opp til. Stabil løping og fokus på å orientere sikkert og bra, både natt og dag. Da kommer resultatene av seg selv. Noen andre som er enig??



!