Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig Fellestreninger (intervaller) på mandag eller tirsdag

Fellestreninger (intervaller) på mandag eller tirsdag


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  Fellestreninger (intervaller) på mandag eller tirsdag
Morten Christophersen 01.01.2005 15:55
 
Det ble sendt ut en mail til o-alle med oppfordring om å komme med synspunkter på om intervalltreningene bør fortsette på tirsdager vinteren 2005 eller flyttes til mandager.

Hovedgrunnene til å ha intervalltrening på tirsdager er vel "fordi det er sånn det pleier å være"-synspunktet og at mange trener mest i helgene og at tirsdag da passer best (mandag er fin for å hvile).

Hovedgrunnen til å flytte intervalltreningene til mandager er at det vil føre til mindre kollisjoner, først og fremst for seniorer og juniorer (Ås by Night and Fog Cup som en del pleier å være med på, evt også teknikktreninger med friidrettsgruppa).

Håper flest mulig kan komme med sine meninger, sånn at vi kan få litt peiling på hva medlemmene ønsker. Ikke bare de som gidder å svare og engasjere seg.
Message    RE: Fellestreninger (intervaller) på mandag eller tirsdag
Arne Vidar 01.01.2005 22:30
 
Hei Morten og alle,

Godt Nytt År !!!

I likhet med Per vil jeg også ta til orde for å beholde fellestreningene på tirsdager og torsdager og med samme argumentasjon.

I tillegg vil jeg minne om at de som ønsker å nå toppen aldri vil klare dette alene. Det blir i tilfelle et kort besøk på toppen. Det er bare i samtrening med andre utøvere (inkludert fra andre idrettsgrener) du kan få nok impulser til aldri å stivne i din egen tankegang og uvaner. Derfor er og blir fellestreninger viktige.

Jeg har ingen problemer med å forstå at dette (fellestreninger) vanskelig kan ordnes av en enkelt person alene.

Jeg merker nå at våre fellestreninger er litt så som så og kommer på plass litt tilfeldig. Dette er en farlig utvikling og den gjør også klubben svært sårbar på sikt. Etter min mening er det Styret som har ansvaret for at klubben har et godt treningstilbud til o-løpere av alle kategorier.

Håper på mange fellestreninger i årene som kommer !


Arne Vidar

Message    RE: Fellestreninger (intervaller) på mandag eller tirsdag
Per Øhlckers 01.01.2005 16:03
 
Det er viktig å legge treningsforholdene til rette for klubbens eliteløpere, men det er også viktig å gjøre dette på en måte som ikke svekker treningstilbudet til Bredden i o-gruppe samt våre "Aldersbestemte eliteløpere" som trener 5 eller færre ganger i uka. Jeg tror jeg har mange med meg når jeg sier at intervalltrening på mandag er lite attraktiv, for mandag er gjerne hviledag etter mye trening eller konkurranser i helgen. Resultatet vil bli en svekkelse av treningsmiljøet i klubben, og for mange av oss gir organiserte tirsdags- og torsdagstreningen oss det lille puffet vi trenger for å komme oss opp av sofaen og ut på trening. Kommer vi ut av denne gode vanen, er det ikke lett å starte opp igjen.

Jeg anbefaler derfor på det sterkeste å opprettholde og videreutvikle klubbens treningstilbud på tirsdager og torsdager som et tilbud til eliten, aldersbestemt elite og bredden i klubben.

"Andre treningstilbud kommer og går, Tyrvingtreninga består"

Sportskomitten med deg som leder gjør en imponerende jobb, men akkurat her vil jeg faktiskt si det så sterkt at Sportskomiteen bør være seg mer bevisst sitt ansvar ovenfor Bredden i klubben, som er det "Grunnfjellet" som i det hele tatt muliggjør en elitesatsing. Langsiktig er det neppe mulig å skape en elitestall uten at dette "Grunnfjellet" er på plass og får rimelige gode tilbud som trening, stafettuttak o.l. Sportskomiteen har nå gjennom flere år fått bra med ressurser til sin elitesatsing, men husk at det langt fra er noen selvfølge at dette fortsetter, spesielt nå som vi kanskje går mot en en periode hvor vi må finne alternative inntekter når spillautomatinntektene reduseres og kanskje forsvinner. Sportskomiteen bør derfor opprettholde og bygge videre opp denne positive velvilje fra bredden i klubben i sitt løpende arbeid. Eliteløperne bør også være seg dette bevisst, og at spesielt for de unge løperne er det viktig at de er med på å bygge opp klubbmiljøet som f.eks. å delta på fellestreningene.
Message      RE: Fellestreninger (intervaller) på mandag eller tirsdag
Morten Christophersen 01.01.2005 16:40
 
At mandag er hviledag etter lange skiturer i helgene er et godt argument for å beholde tirsdagstreningene. Intervalltreningene er vel bare om vinteren, så for de fleste er det vel ikke noe problem med hvile etter konkurranser i helgene (med unntak for de som går langrenn).

Mitt spørsmål er imidlertid hvor mange er dette et problem for? Dvs hvor mange stiller ikke på intervaller pga dette? Det er sjelden mye flere enn 10 pers på intervalltreninger, halvparten av disse har stort sett vært seniorer eller juniorer som trener også på mandag. Jeg synes argumentene dine er gode Per, men det forutsetter jo at det er et treningsmiljø på intervalltreningene vi kan ødelegge. Jeg kan ikke skjønne at det er det, når det kun er 4-6 veteraner på trening. Kan det blir stort dårligere av å flytte det til mandager?

Sportskomiteen er i høyeste grad sitt ansvar bevist overfor bredden i klubben. Men bredden viser minimal interesse for de fellestreningene som legges opp. Jeg tror at de fleste heller vil trene når det passer dem, og om sommeren vil de fleste veteraner løpe bedriftsløp og plukke poeng der fremfor å slutte opp om klubbens opplegg. Er det noe vi kan gjøre med det? Skal vi fortsette å legge opp opplegg som bare en håndfull medlemmer er interessert i, eller skal vi lage opplegg på premissene til de som er interessert og heller si at alle kan delta på dette? Jeg tror ikke bredden blir dårligere ivaretatt om vi gjør det siste, snarer tvert imot.

Elitediskusjonen er en helt annen sak og de som ikke gidder å lese om det kan hoppe over dette avsnittet. Bækkelaget har vist at eliten ikke er avhengig av bredden, men i Tyrving er det kanskje annerledes. Jeg ønsker meg ihvertfall en klubb med begge deler, selv om jeg tror du tar feil når du sier at en elitestall uten bredde ikke er mulig. Tyrving er neppe noe eliteklubb, selv om noen ønsker at vi skal være det. Stort sett har nok Tyrving vært en klubb for ressursterke mennesker som vil ha en klubb å løpe for, men så er det heldigvis en del som bidrar til å heve Tyrving noen hakk opp fra dette selvsentrerte nivået. Det er selvsagt ingen selvfølge at det gis mye penger til elitesatsing, men så er det heller ingen selvfølge at noen i det hele tatt gidder å gjøre noe for fellesskapet. Å fremstille det som at sportskomiteen får midler til elitesatsing er kraftig provoserende. Ingen har skaffet flere midler til elitesatsingen enn nettopp sportskomiteen, for å ikke snakke om å bidra med andre ressurser enn økonomi. Hva har den jevne Tyrving medlem som møter på årsmøtet bidratt med for elitesatsingen i klubben? Mange har bidratt for klubben, men neppe mye for dagens elitesatsing. Årsmøtet er klubbens øverste instans og er i sin fulle rett til å kutte midler til elitesatsing, men det er et fåtall personer som trekker elitesatsingen i Tyrving. Og det er neppe klubbens såkalte "grunnfjell" som har æren for den elitesatsingen som er i Tyrving i dag. Bredden er viktig på mange måter og det er mye virksomhet i Tyrving som er vel så viktig som elitesatsingen, men å fremstille det som at elitesatsingen er på medlemmenes nåde gir ikke et helt riktig bilde.

Jeg tror både sportskomiteen og de fleste eliteløperne er sitt ansvar bevist. Sportskomiteen setter stor pris på det engasjement en del veteraner viser og at veteranene har dratt igang treningen på torsdager. Det er helt sikkert mange synspunkter vedr intervalltreningene på tirsdag eller mandag, og sportskomiteen er takknemlig for alle innspill fra klubbens medlemmer.
Message        RE: Fellestreninger (intervaller) på mandag eller tirsdag
Audun Weltzien 02.01.2005 14:27
 
For det første så vil jeg si at det er viktig å tilrettelegge treninger for alle i klubben, ikke bare de man kaller eliteløpere. Om det er mandag eller tirsdag som er best for intervalltrening kan variere fra person til person, men det er jo best om man blir enige om en dag som passer for mange og at folk tilpasser sitt eget program til dette. Siden jeg bor i Trondheim i vinterhalvåret, så skal jeg ikke legge meg så mye opp i hvilken dag vi skal ha intervalltreninger. Men jeg forstår både Morten og Pers syn. Mange bruker helgene til mye og kanskje hard trening, derfor blir mandagene rolige. Tirsdagsintervaller er tradisjon som det kan være bra å bevare. Samtidig må det sees i sammenheng med andre fellestreninger og løp. Pga snøforhold er det vanskelig å trene o-teknikk i Bærum om vinteren. Hvis man vil trene på kart er Ås og Moss det nærmeste, og Ås by night and fog cup på tirsdager er en fin mulighet. Onsdagslangturene kan være ganske lange og halvharde, derfor vil kanskje seniorene heller trene rolig på tirsdag enn mandag.

I sesongen mener jeg det er best med intervalltrening på onsdag, siden det er konkurranser i helgene. Gjerne på kart med poster i skogen. Det er da mulig å ha rolige dager på mandag og fredag, og f.eks trene langtur på tirsdag og/eller torsdag.

Hvis en ser på hvordan andre klubber legger opp fellestreninger, så har KOK intervall på tirsdager, langtur på onsdager og langtur eller nattløp på torsdager. På lørdager har de distansetrening med o-teknikk. Halden tror jeg har nattløp på onsdager, o-teknikk lørdager og intervall på tirsdag. på søndager løper de ofte felles langtur. BSK har intervall mandag og torsdag, og langtur med lykt på tirsdag. Nydalen har intervall tirsdager og torsdager og langtur med lykt på mandager. Som dere ser er flere muligheter, og jeg håper det blir enighet slik at flest mulig stiller opp på fellestreningene.

Det kan være ulike definisjoner på eliteløpere, men de som bruker mye tid på trening og hevder seg brukbart i NM og nasjonale løp kan vel kalles det. I år blir det forresten sansynligvis innført E1(60stk) og E2 klasser og et nytt system for seeding for ulike distanser. Jeg ser gjerne at det blir flere i Tyrving som er så bra trent at de kan løpe NM og norgescup, og at vi kan ha gode lag i stafettene. Og det er ikke bare førstelaget jeg tenker på, jeg tenker også på 2., 3. lag osv. Et godt treningsmiljø og mange løpere som holder brukbart nivå er viktig både for eliteløperne og breddeløperne. Det som gjør at Tyrving er en bra klubb å løpe for og utvikle seg i er først og fremst den gode innsatsen Sportskomiteen gjør, og da tenker jeg på Morten. Det er Sportskomiteen som stort sett driver aktiviteten i klubben og skaper miljø. Men det klart vi kan bli bedre på noen områder, for eksempel oppslutning om fellestreninger. Da trenger vi gode fellestreninger, og at det blir enighet om når og hvordan disse skal være.

Mitt ønske for det nye året er at flere blir med å trene mer, og at vi får bedre oppslutning om fellestreninger. Det gjelder alle, både ungdommer, juniorer, seniorer og veteraner!
Message          RE: Fellestreninger (intervaller) på mandag eller tirsdag
ArneT 03.01.2005 15:05
 
Mandag vil normalt være hvile/restitusjon for de som konkurrerer eller går (mye) ski i helgen. Intervall på mandager er derfor lite aktuelt for de som (kanskje ikke deltar i dag men som) evnt. kan motiveres til å møte på fellestrening.
Intervall er vanskelig å motivere seg til alene og derfor fin som fellestrening (om enn litt for kraftig kost for en tungvekter som meg); for å unngå kollisjon med ÅBNF / friidrettstrening bør det heller vurderes å flytte intervallene til torsdagen.
Message            RE: Fellestreninger (intervaller på Torsdag!)
AndersT 03.01.2005 19:06
 
Som jeg skulle sagt det selv (men det er jo ikke langt fra sannheten:) !
Skulle til å foreslå følgende opplegg:
Tirsdag: Rolig/hurtig jogg + styrke (evt: ÅBNaFC for alle mellom 17 og 40år (eller friidrettstrening) )
Torsdag: Intervaller med hele klubben der de som ikke løper fortest kan lære det, uten at det krever så alt for mye motivasjon (som det kanskje gjør på egenhånd for mange?).

Dette fastholder tradisjon + at det åpner for friske og o-teknisk utviklende fristelser som ÅBNaFC! Vil vel tro dette er noe også veteraner kan være med på... eller tar jeg feil??

Vil også benytte annledningen til å gratulerer mamma og pappa med perle-bryllup i dag (3. jan 1975)
Message              RE: Fellestreninger (intervaller på Torsdag!)
Morten Christophersen 04.01.2005 10:24
 
Jeg tror ikke dette er noen diskusjon å bruke tid på på årsmøtet, som det ble foreslått på mail. Programmet på årsmøtet er mer enn tettpakket nok som det er.

Takk for mange gode innspill. Håper engasjementet rundt denne diskusjonen viser seg på intervalltreningene de nærmeste ukene med rekordstort oppmøte.

Foreløpig blir treningene værende som det har vært de siste årene. Intervaller på tirsdager og langturer på torsdager. Mandager blir ikke en dag for klubbtreninger, men ganske sikkert en dag for ulike mer begrensede tilbud.

Spørsmålet nå blir heller hva som skal skje på tirsdager og torsdager, så de som føler for å diskutere videre eller har synspunkter på dette kan fortsette denne diskusjonen. Igjen er sportskomiteen takknemlig for innspill. Skal vi fortsette å ha intervaller på tirsdager, eller skal vi bytte til langturer på tirsdager? Skal vi bytte til intervaller på tirsdager? Eller skal vi ha intervaller både på tirsdager og torsdager (slik enkelte andre klubber har)? Det siste åpner for at flere kan få med seg en intervalltrening hver uke, samtidig som dette trolig er den vanskeligste treningen å komme seg ut på på egenhånd for de fleste. Langturer kan man avtale seg imellom eller trene på egenhånd.

Er det noen som er interessert i en tredje dag med fellestreninger i form av styrketrening? Dette krever i så fall at noen tar initiativ til det. Muligheten er mange. Alt er åpent for diskusjon. Inntil videre blir det imidlertid intervalltrening på tirsdager og langturer på torsdager.

!