Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig O-teknisk egen-trening

O-teknisk egen-trening


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  O-teknisk egen-trening
Arne Tiltnes 30.04.2005 23:51
 
Rask og sikker o-teknikk er noe som ikke kommer av seg selv, og det er ingen snarvei: o-teknisk trening og -erfaring fra o-løp i ulike terreng må til. Tyrving vil gi dere så mye vi klarer, men vil du bli god må det også egen-trening til. Her har jeg sakset noen tips fra en av verdens beste orienterere, Anders Nordberg:

Mitt tips er at du tegner deg løyper selv, på kart som du har mulighet å reise til. Jeg mener, iallefall så lenge man trener rolig, at den aller beste o-tekniske treninga er UTEN skjermer i skogen. Man vil antagelig være litt usikker i starten, men treninga er allikevel den aller beste. Mange liker å bruke detaljer som er enkle å se, slik som steiner, skrenter og lignende. Dette er sikkert smart i starten, men etterhvert tror jeg det er enda bedre å bruke søkk, høydepunkt, osv, slik at man virkelig må lære seg å lese og skjønne kart og kurver.

Tre ting jeg liker å trene er postplukk, linje-o og svart-o. Postplukken er mange poster med bare 50-100 meters mellomrom. Linje-o bør du tegne deg en linje, som du skal prøve å følge, som går på kryss og tvers, slik at du hele tiden må lese kartet nøye. Svart-o er strekk i ganske fint terreng, hvor du har tusjet ut alt på kartet (unntatt nærmest postdetaljen), og kun må finne frem ved hjelp av kompasset. Dette er treninger jeg tror er veldig gode, men jeg vet at spesielt linje-o og svart-o ikke er like populært blant alle løpere. Selv om dette er basis-treninger, mener jeg fortsatt at dette er mine beste o-tekniske treninger, og alle bør trene mest mulig.

Så tegn økter selv, og løp dem etterpå - lykke til!

Anders N

!