Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig TIO 2006

TIO 2006


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  TIO 2006
jens sagberg 17.11.2005 11:03
 
Herrar start 23.00
1 70 min natt varvning Tiltnes
2 70 min natt varvning Nich
3 35 min natt Bole
4 100 min natt, rak varvning Hodel
5 35 min natt Waldemar
6 50 min natt/ gryning varvning MC
7 50 min gryning/ dag varvning Hvem av Jr gutta tar denne??
8 35 min dag, rak Graham
9 65 min dag varvning Audun
10 85 min dag varvning Torbjørn :D
Message    RE: TIO 2006
tilt 17.11.2005 18:13
 
Hei!
Jeg skal nok ei løpe 1. etappe.
Jeg vil løpe den lengste etappen, fortest, med lykt.
amen


Message    RE: TIO 2006
MortenC 17.11.2005 11:36
 
Skal du ha siste etappe, Torbjørn? Offensivt:) ... da er det bare å begynne å trene og lære av Johan (hørte du skulle være med på trondheimsprosjektet med Hanne og Johan).

Da er det vel på tide å begynne å diskutere TIOmila. Kan melde at Bole avsluttet serkt på onsdagsturen i går med et vanvittig taktomslag i siste bakken - undertegnede som bare hadde lekt seg hele turen (som gikk jevnt fort, 82% av makspuls i snitt) måtte melde pass i avslutningen;) Annet å merke seg er at Henning løper ufattelig fort nedover (noen nedoveretappe på TIO?), at Konst løp sterkt i Venezia i helgen og at GG vant et løp HøstØst deltok på med 8min!!!

Herrar start 23.00
1 70 min natt - Ny løper?
2 70 min natt - Ny løper?
3 35 min natt - Bole
4 100 min natt, rak - Hodel
5 35 min natt - Nicholas
6 50 min natt/gryning - Tiltnes
7 50 min gryning/dag - Espen/Bjørn/Sverre
8 35 min dag, rak - Graham
9 65 min dag - Torbjørn
10 85 min dag - Audun

Andre aktuelle:
Espen/Bjørn/Sverre - skal de slå igjennom?
Geir - skal han begynne å trene snart?
Vegard - skal han komme seg på intervaller snart?
Morten - skal han bli stabil snart?
Øystein - skal han prøve seg en gang til?
Leif - skal han motivere seg for en ny TIO?
Jo - skal han begynne å trene igjen (rykter)?
Henning - skal han få orden på kneet i vinter?
Inge - skal han løpe nok orientering?
Kaare - skal han komme på onsdagsturer fremfor fotball?
Hasse - skal han begynne å trene ved siden av studiene?
Konst - skal han følge opp HøstØst fremgangen?
Harald - skal han drive med orientering ved siden av langrenn?
Eirik - skal han bli litt mer tålmodig kanskje (intern)?
Jørgen Mathias - skal han ta steget opp neste år?

Alle nevnt? Noen glemt?
... skal vi fylle to lag med senior herrer igjen neste år?
Message      RE: TIO 2006
Anonymous 17.11.2005 22:31
 

> Espen/Bjørn/Sverre - skal de slå igjennom?

Jeg slår i alle fall igjennom så det lukter svidd etter neste sesong, må bare bli ferdig med novemberstresset på valler først, så kommer jeg på løpeintervaller og langtuer når jeg får bytta bort jobben ;-)
Message        RE: TIO 2006
Anonymous 17.11.2005 23:32
 
>
> > Espen/Bjørn/Sverre - skal de slå igjennom?
>
> Jeg slår i alle fall igjennom så det lukter svidd etter
> neste sesong, må bare bli ferdig med novemberstresset på
> valler først, så kommer jeg på løpeintervaller og langtuer
> når jeg får bytta bort jobben ;-)

Det er godt å høre:) Antar det var Sverre?

Men hvem er "rykte?" ???
Og hvem er Standhagen ???

Morten C.
Message      RE: TIO 2006
jens sagberg 17.11.2005 11:49
 
> Skal du ha siste etappe, Torbjørn? Offensivt:) ... da er
> det bare å begynne å trene og lære av Johan (hørte du
> skulle være med på trondheimsprosjektet med Hanne og
> Johan).
>

Kan jo ikke være defensiv heller. Overhodet ikke noe mistillit til Audun, men neste år blir jeg så god at vi ganske enkelt ikke har råd til å "tape" på å ha meg på en "kort" etappe :D
Message        RE: TIO 2006
Arne Tiltnes 17.11.2005 14:38
 
> ... neste år blir jeg så god at vi ganske enkelt ikke har råd til å "tape" på å ha meg på en "kort" etappe :D
Enig - kjøp deg lykt, Jens! Det holder med en sånn diode-tass, for alle svenskene har sikkert Xenon-lys, så 1.sträckan kommer til å se ut som Lerkendal på en ChampionsLeague-kveld.

Her er gutta som må slås hvis man vil på 1.laget:
1 70 min natt - JensS
2 70 min natt - GeirH
3 35 min natt - ChristianH
4 100 min natt - AndersT
5 35 min natt - MC
6 50 min natt/gryning - VegardB
7 50 min gryning/dag - ThomasH
8 35 min dag - HenningS
9 65 min dag - NicholasM
10 85 min dag - AudunW
Message          TIO 2006 - 14.plass
tilt 23.11.2005 13:05
 

1 70 min natt - Jens
2 70 min natt - Geir
3 35 min natt - Espen
4 100 min natt - Anders
5 35 min natt - Bjørn
6 50 min natt/gryning - Nicholas
7 50 min gryning/dag - Thomas
8 35 min dag - Sverre
9 65 min dag - Graham
10 85 min dag - Audun

De som har gjort det før tar de lange, de som ikke har gjort det før tar de korte. Så kjører vi dette laget i 3 år til, og så er vi der, men litt omrokkeringer i 2010!


TIOmila 2010:
1 70 min natt - Espen
2 70 min natt - Bjørn
3 35 min natt - Geir
4 100 min natt - Anders
5 35 min natt - Nicholas
6 50 min natt/gryning - Sverre
7 50 min gryning/dag - Torbjørn
8 35 min dag - Thomas
9 65 min dag - Graham
10 85 min dag - Audun

Message            TIO 2006 - 13.plass
Morten Christophersen 23.11.2005 14:18
 
Holder ikke juniorene 1t 40min? En av de ble ihvertfall nr.2 på Blodslitet og lekte med Bole og meg de første 2/3 av Tyrinatta i år. Så kan "stjernene" få kjøre de siste fem etappene, og bringe oss opp i toppen der vi hører hjemme;)

1 70 min natt - Bole
2 70 min natt - Leif
3 35 min natt - Bjørn
4 100 min natt (rak) - Espen
5 35 min natt - Sverre
6 50 min natt/gryning - Anders
7 50 min gryning/dag - Torbjørn
8 35 min dag (rak) - Graham
9 65 min dag - Thomas
10 85 min dag - Audun

Regner med at det er flere som skal være med å kjempe om plassene på 1.laget, men da må det trenes!
Message              RE: TIO 2006 - 13.plass
Anonymous 24.11.2005 10:21
 
> Holder ikke juniorene 1t 40min? En av de ble ihvertfall
> nr.2 på Blodslitet og lekte med Bole og meg de første 2/3
> av Tyrinatta i år. Så kan "stjernene" få kjøre de siste
> fem etappene, og bringe oss opp i toppen der vi hører
> hjemme;)
>
Må si meg enig med Morten der, liten vits å svi av de som henger med de beste på de siste etp. i starten. Hjelper ikke mye at jeg komemr inn 5 min før nr 2 etter 1 etp :p
Message          RE: TIO 2006
rykte? 17.11.2005 15:53
 
Standhagen??
Message            TIO 2006 - 12.plass
Morten Christophersen 06.12.2005 18:10
 
Ja, da var vi i gang med å forsterke laget til TIOmila. Håper på et par løpere til som kan være med å lage kamp om plassene, men vi får se utoveren vinteren. Det er i hvert fall bredde nok til at det blir kamp om plassene, så det er på tide å begynne å komme i form.

Også på tide med et revidert TIOmila lag etter Jammas overgang til Tyrving...

1 70 min natt - Bole
2 70 min natt - Jamma
3 35 min natt - Leif
4 100 min natt (rak) - Espen
5 35 min natt - Bjørn
6 50 min natt/gryning - Anders
7 50 min gryning/dag - Torbjørn
8 35 min dag (rak) - Graham
9 65 min dag - Thomas
10 85 min dag - Audun

Og for et 2.lag...

1 70 min natt - Vegard
2 70 min natt - Geir
3 35 min natt - Nicholas
4 100 min natt (rak) - Morten
5 35 min natt - Kaare
6 50 min natt/gryning - Henning
7 50 min gryning/dag - Hasse
8 35 min dag (rak) - Harald
9 65 min dag - Sverre
10 85 min dag - Inge

Sikkert noen som vil opp til 1.laget her, men da er det bare å begynne å trene;) Tør ikke engang å tenke på hvor hard konkurranse det blir om plassene på Jukola laget.
Message              RE: TIO 2006 - 12.plass
Christian Holmboe 08.12.2005 11:42
 

> 1 70 min natt - Bole
> 2 70 min natt - Jamma

Godt å se at jeg er tatt inn i varmen igjen. Jeg mener jeg var utenfor et av MCs tidligere oppsett.

> 3 35 min natt - Leif
> 4 100 min natt (rak) - Espen

Spenstig. Jeg tror ikke det er så mange andre lag med topp20 ambisjoner som har en 17 åring på Longa.

> 5 35 min natt - Bjørn
> 6 50 min natt/gryning - Anders
> 7 50 min gryning/dag - Torbjørn
> 8 35 min dag (rak) - Graham
> 9 65 min dag - Thomas
> 10 85 min dag - Audun

Sterk avslutning. Et sånnt lag vil jeg gjerne løpe på.
Jeg begynner å trene med en gang... Det hadde vært gøy med et come-back som 1.str løpare nå som det skal være mørkt og ordentlig orientering - ikke sånn mikke-mus-park-o med liksomgaflinger som det var i 2005.

Bole
Message                RE: TIO 2006 - IKKE UKs mening
Christian Holmboe 08.12.2005 11:55
 
Fra "gammelt av" er jeg ikke vant til at andre enn jeg setter opp forslag til tiolag før etter spring-cup, så dette er jo genialt morsomt. Derfor greier jeg ikke å la vær å delta. Her er et lagforslag fra meg. Om UK til våren er enig med meg nå blir jo spennende å se....

1 70 min natt - Bole
2 70 min natt - Jamma
3 35 min natt - Leif
4 100 min natt (rak) - Anders
5 35 min natt - Geir
6 50 min natt/gryning - Nicholas
7 50 min gryning/dag - Torbjørn
8 35 min dag (rak) - Graham
9 65 min dag - Thomas
10 85 min dag - Audun

..et lag til sa du? OK da.

1 70 min natt - Bjørn
2 70 min natt - Vegard
3 35 min natt - Kaare
4 100 min natt (rak) - Henning
5 35 min natt - Konst
6 50 min natt/gryning - Espen
7 50 min gryning/dag - MortenC
8 35 min dag (rak) - Harald
9 65 min dag - Inge
10 85 min dag - Sverre

eller kanksje noe helt annet...?
Message                  RE: TIO 2006
Morten Christophersen 08.12.2005 13:44
 
Tror ikke jeg har satt opp noe lag uten deg på laget, Bole. Ikke i år. Hvis du henger med på onsdagene etter jul er du mitt soleklare førstevalg på 1.etappe;) ... og hvis Espen (eller noen andre løpssterke juniorer) henger med noen onsdagsturer fra Bole i vinter (der kommer det til å bli muligheter for å løpe fort og overbevise UK tror jeg:) har jeg tro på noe ungt på Långa natten. Å bruke Anders der er bortkastet, ikke vits at vi har en som gjør jobben med å holde farten oppe på långa, når vi kan la andre gjøre jobben og bare være med selv!
Message                    RE: TIO 2006
Christian Holmboe 08.12.2005 14:59
 
> Tror ikke jeg har satt opp noe lag uten deg på laget, Bole.
> Ikke i år.

Det var visst tilt som hadde det oppsettet jeg mente å huske.
Sorry for beskyldningene.
Message                    RE: TIO 2006 ikke kast meg bort!
tilt 08.12.2005 14:57
 
Jeg er ikke bortkastet på noen etapper Morten!!
Anders slår hvilken som helst jr. med minst 15min på longa og 5min på 6.etp.
10min spart er 10min tjent;-)
Message                      RE: TIO 2006
Morten Christophersen 08.12.2005 15:27
 
Jeg mener at du er det, så får du mene hva du vil om det. Er du god nok til eller er det aktuelt å gå fra en klynge på Långa? De ulike senarioene vi kan få med Anders på Långa, forutsatt at vi er godt med etter tre etapper:

1) Anders drar klynga og bidrar til at mange andre lag får gode tider på 4.etappe. Tyrving får følge på de neste etappene.

2) Anders er ikke god nok til å dra klynga, men ligger med klynga hele veien inn. Vi blir dratt med til en god tid på 4.etappe og Tyrving får følge på de neste etappene.

3) Anders (som navnebroren gjorde i 2005) går fra den klyngen han går ut i og kommer da sannsynligvis alene inn etter 4.etappe. Tyrving har neppe en løper på 5.etappe som er god nok til å holde unna alene (jeg snakker nå ikke om alene i tet, men alene et eller annet sted bak Halden og noen andre lag) for den klyngen som kommer bak, og vi er tilbake i klynga.

Så hva kan forskjellen bli ved å sette en ikke like god løper som Anders på Långa, men en som allikevel kan være med den klynga han går ut i.

1) Denne løperen ligger med klynga hele veien inn. Vi blir dratt med til en god tid på 4.etappe og Tyrving får følge på de neste etappene.

Slik jeg ser det er det eneste mulige senarioet vi vil ha fordel av å ha en så god løper som Anders på Långa, hvis vi går ut alene på 4.etappe og løper alene eller plukker løpere. Da vil neppe noen junior eller annen løper i Tyrving slå Anders, men hvor sannsynlig er det at det skjer? Og hvor mye taper vi på 6.etappen der vi må løpe med en løper som ikke er like god som Anders?

Jeg minner om at vi sjelden har tapt mye tid på rake etapper i TIOmila. Heller ikke Långa natten så vidt jeg vet. Det er på de gafflede etappene vi står i fare for å tape tid, og da må vi bruke de beste o-tekniske løperne på de lengse gafflede etappene. Anders er en av disse, men Långa natten er ikke en av de nevnte etappene!
Message                        RE: TIO 2006 - scenarier for longa....
Christian Holmboe 09.12.2005 15:12
 
Morten skrev:
> Slik jeg ser det er det eneste mulige senarioet vi vil ha
> fordel av å ha en så god løper som Anders på Långa, hvis vi
> går ut alene på 4.etappe og løper alene eller plukker
> løpere. Da vil neppe noen junior eller annen løper i
> Tyrving slå Anders, men hvor sannsynlig er det at det
> skjer?

Dette er det aller vanligste senarioet enten longa har vært gaflet eller ikke. Longa er ikke terrengløp. Gode løpere løper selvstendig og jevnt raskere enn "alle" klynger. Til sammenlegning hadd Nicholas i 2004 nesten 10 minutter bedre etappetid enn tetklynga som var stappfull av stjerner. Han kom forøvrig også inn i en klynge, men hadde definitivt ikke løpt sammen med dem store deler av løypa.

Ikke dermed sagt at det må bli Anders. Vi har flere gode kandidater i klubben.
Message                        RE: TIO 2006 lenge til jul
tilt 08.12.2005 16:28
 
... det er lenge til Jul.

;-)
Message                      RE: TIO 2006 - UKs mening
Christian Holmboe 08.12.2005 15:16
 
Jeg taler nå kun for 50% av UK, men jeg kjenner han andre såpass godt at jeg tør påstå at jeg har minst 64% av UK i ryggen for følgende uttalelse.

Det skal forferdelig mye (f.eks skader, sykdom o.l. - eller en vanvittig stjerneovergang på jr-siden) til for at Tyrvings 1.lag på TiO 2006 skal ha en jr på longa natten. (Det er en grunn til at det er de korte etappene som kalles "pojk-sträcka"). - Men på laget kan det bli plass til juniorer.

De som pr i dag anses som mulige kandidater til longa er (i alfabetisk rekkefølge):
Anders, Geir, Jarl Magnus, Nicholas, Torbjørn

Så får vi se hvem som er aller mest sulten på oppgaven. Det er nemlig kjempeviktig.
Message                        RE: TIO 2006
Morten Christophersen 08.12.2005 15:35
 
Hvis UK 2005 har så kategoriske meninger om hvilke etapper juniorene er aktuelle for, mener jeg at de ikke burde stille til gjenvalg! Det må være prestasjoner og nivå som er avgjørende for hvilke etapper juniorene er kvalifisert for, ikke alder.

Hva de korte etappene kalles er totalt irrelevant. Sjansene for å tape tid på en kort gafflet etappe er ikke mindre selv om den kalles pojkstrekka.
Message                          RE: TIO 2006 sr.nivå > jr.nivå
tilt 08.12.2005 16:23
 
nivå og kapasitet gjennspeiles i alder. (eller er det omvendt?:)

Jeg mener det er ingen norske juniorer som kommer inn på Tyrvings longa-etappe på TIO!
Message                            RE: TIO 2006 sr.nivå > jr.nivå
Morten Christophersen 08.12.2005 17:05
 
Og det sier han som aldri har villet høre snakk om at noen eldre nødvendigvis er bedre enn han...

> nivå og kapasitet gjennspeiles i alder. (eller er det
> omvendt?:)

Det er ingen automatikk i det, selv om det i de fleste tilfeller stemmer. Du motsier deg selv fra dag til dag, prøv å tenk tilbake på hva du snakket om på langturen i går i bakkene opp til Sandungen ("plasserer man noen i bås...").

Hvorfor kan dere ikke vente med å utelukke juniorene fra enkelte etapper til våren? Hvorfor må dere slå fast det som om det var en selvfølge et halvt år i forveien at ingen juniorer kommer til å løpe Långa natten? Det blir for dumt, og jeg synes det er latterlig at dere ikke skjønner det selv og fortsetter å argumentere så sterkt for at det er uaktuelt.

> Jeg mener det er ingen norske juniorer som kommer inn på
> Tyrvings longa-etappe på TIO!

Den oppfatningen kan du gjerne ha for meg, men det er feil (selv om jeg sjelden hevder at noens meninger er grunnleggende feil). Jeg vet om en rekke norske juniorer som kunne forsvart en plass på Långa på Tyrvings lag med glans, og hvis du tenker godt etter tror jeg du også vet at det er sant.
Message                              RE: TIO 2006 sr.nivå > jr.nivå - the challange
tilt 08.12.2005 18:48
 
Riktig at jeg ikke godtar så lett å bli slått av gamle gubber.
Det er kanskje noe av grunnen til at det er flere av dem jeg slår,
enn det er av dem som slår meg.

It's a challange,
not a cage!




Message                              RE: TIO 2006 sr.nivå > jr.nivå
Sverre 08.12.2005 17:44
 
Er vel egentlig litt enig med alle, men det er jo ikke klart at vi juniorer løper fortest ennå, men når (eller hvis) det viser seg at vi er raskest, burde vel juniorene også taes med i vurderingen, selv om longa ikke nødvendig vis må være den eneste etappen som er aktuell
Message                                RE: TIO 2006 sr.nivå > jr.nivå
Christian Holmboe 09.12.2005 14:34
 
Det er veldig skummelt å mene for mye offentlig når man sitter i posisjon/stiller til valg som UK. Jeg setter derfor pris på at Morten reagerer på mitt utspill og utfordrer meg på troverdigheten til en som viser så tilsynelatende fordomsfulle holdninger.Prinsipielt er jeg tilhenger av å ta ut lag basert på resultater og en helhetsvurdering i forkant av oppgaven som skal løses. Det kommer UK også til å gjøre foran TiO til våren - og ingen ting ville være bedre for satsningen og miljøet enn om flere av juniorene bet skikkelig fra seg og viste tenner til våren. Det håper jeg de gjør, og i så fall kan det gjerne bli plass på 1.laget i TiO.

Men selv om alle etappene i TiO er like viktige, er det ulike krav som stilles og ulike løpertyper som egner seg for de forskjellige oppgavene. Dette vet de fleste coacher og UK i de store klubbene og derfor handplukkes ofte nøkkelløpere tidlig på året for å starte forberedelsene både fysisk og mentalt.

Jeg drister meg derfor til å utdype litt hva som ligger bak utsagnet om at jeg tviler på at vi kommer til å bruke en juniorløper på Longa. Husk at jeg bare er én. Jeg hører gjerne på andres synspunkter og har på ingen måte vetorett i UK. For alt jeg vet kan det hende dere (løperne) heller vil ha noen andre i UK neste år og i så fall er jo mine meninger like mye (eller lite) verdt som alle andres.

-------------

Å løpe TiO - og spesielt etapper som longa natten dreier seg om rutine. Ikke dermed sagt at det er en fordel å være 35 og ha løpt tio 20 ganger - snarere tvert imot, man skal være litt sulten også. Men det dreier seg om å ha en viss rutine i stafettløping, en viss rutine på natta, og en viss erfaring med konkuranser i 1:45+ med tempo minst ett gir høyere enn individuell konkuransefart for de fleste av oss.

Mange mente at Audun (en av landets beste juniorer) ville gjøre en bra jobb på 2.etp i 2002 og 2003. Det viste seg at han ikke var rutinert nok til å få uttelling for sitt potensiale. Nå har han mer erfaring og er antakelig en av verdens aller beste siteetappeløpere.

Vi ventet også at Anders T (Norges suverent beste junior på natt) skulle få en av de aller beste etappetidene på 3.etp i 2004 og 2005. Begge ganger løp han bra, men ikke riktig så bra som han har gjort flere ganger ellers. I 2005 holdt det helt til nest siste post - og på Jukola ble longa for langt for 1.årssenioren! Men nå tror jeg han har "skjønt poenget" og fått den nødvendige roen.

Ytterst få rekker å finne denne nødvendige roen i junioralder - og ihvertfall ikke som 17 åringer og 1.lagsdebutanter. Olav Lundanes har muligens det som trengs.

I 1998 tapte Øystein Kristiansen over 15 minutter til teten på longa for Nydalen. To år senere løp han en av historiens mest legendariske Longa natten løp for Halden. Han hadde fått mer rutine - og ikke minst, han hadde fått en oppgave av Kjell Puck - lenge før snøen hadde smeltet og noen tenkte på uttakingsløp el.lign.

Det er altså også snakk om å få oppgaven lang nok tid i forvegen. Beste Tyrvingløper på longa siste 10 år målt i tid bak beste etappetid er Nicholas i 2004 (så vidt jeg har funnet ut). Han fikk (uoffesielt) tildelt oppgaven på årsmøtet i januar.

Litt kortere sagt:
Det er IKKE slik at alle som er eldre er bedre enn alle som er yngre. Det har ingen ting med saken å gjøre. Det er derimot slik at det er veldig få (om noen) juniorløpere som er modne nok til å løpe longa natten på et lag som har ambisjoner om å følge de beste. Hvis ambisjonen er å bli topp hundre er saken en helt annen.

PS:
Dette er de som løp Longa i fjor på de 15 beste lagene i mål. Jeg kjenner ikke alle finnene og sveitserne, men tror ikke det er så mange juniorer.
Matthias Gilgien, Øystein Kristiansen, Tommy Tölkö, Mattias Karlsson, Johan Nordlund, Manu Mutka, Matthias Müller, Klaus Schgaguler, Tuomo Mäkelä, Fredrik Pärson, Tapio Perä, Johan Palmér, Jarkko Liuha, Magnus Olofson, Edvin Karlson.

På listen fra 2005 ( http://www.10mila.se/2005/online/h5.shtml ) er det så vidt jeg kan se ingen juniorer blant de 25-30 første inne etter longa. Derimot er det veldig mange landslagsnavn fra ulike nasjoner. Den første jeg kjenner navnet på er Erik Rost som tapte 11 minutter til teten (13 til KOK) - altså omtrent samme som Geir, men med mye bedre utgangspunkt. Og ingen skal si at våre juniorer løper fra Erik Rost på ren henging hvis det er alt som skal til.

Lykke til med treningen.


Message                                  RE: TIO 2006 sr.nivå > jr.nivå
jens sagberg 10.12.2005 13:51
 
Må si meg enig i mye av det Bole sier. Har selv ønsket longa et par ganger (bla i 2000) fordi den har vært lang og heng, men enkelt blitt avfeid med at longa er ugaflet, ikke heng. - Ja, man kan "gamble" og kjøre med en som er mest løpssterk (ikke rutinert og stø på orienteringen) på longa natten. Det kan gå bra (sikkert mange eksempler på det), eller det kan gå som med BSK i 2000..
1. Vi må ta hensyn til at vi kanskje ikke er med helt framme etter 3 etp og muligens går ut rimelig ensom på 4. kanskje kjekt med en løper som er innstilt på å gjøre sitt eget løp, enten i front av klyngen eller som ensom ulv. En løper som derimot har fått etp for å henge med klyngen rundt og ikke er innstilt på/ god nok til å gjøre etappen på egenhånd kan komme til å tape MYE.
2. Selv om longa er rak vil det garantert være løpere som ønsker å kvitte seg med klyngen. Gruppa kan splittes opp og vår mann må da være god nok til å velge rett kø og selvstendig/trygg nok på seg selv til å ta egne valg når det blir påkrevd.
3. Selv om 5.etp løperen vår ikke er god nok til å holde unna i front, betyr ikke det at Tiltnes(eller noen annen) ikke kan sende han ut i tet. Er ingen stor ulempe å kunne løpe sikkert og komme inn på kartet i starten for så å bli hentet inn av de (nest) beste lagene ved 3-4 post. Vil heller si det er en fordel framfor å skulle pese seg med fra start sammen med 50 andre som har som mål å henge med teten på pojkstreckan.

så mitt desemberlag:
1. Bole. Ut og tren!!
2. jamma.
3. Waldemar. Vet hvem han ville gått ut sammen med på longa...
4. Hodel. Imponerer til tider på nattøktene, må få han med på noen smalinger i Sverige før TIO
5. Leif
6. Nich. Legg bort bøkene nå gutt
7. Tiltnes. Nå begynner det å gå fort
8. Graham
9. Torbjørn. Ser jeg har fått liten støtte for mitt eget forslag som ankare
10. Audun. Grrrrr. jeg vil ha denne!!!
Message                                    RE: TIO 2006 svar i bånn
jens sagberg 10.12.2005 13:56
 
...og som jeg har nevnt en gang før (for noen år siden), vennligst svar på bunn av diskusjonen så slipper man lete gjennom alle innleggene for å finne de som har kommet til siden sist.
-Bole; skjønner her at det var et direkte svar på innlegget over og derfor kanskje mest naturlig å svare der, men holder med et lite sitat fra innlegget man besvarer, så slipper vi det evige stresset med å sjekke dato på alle innleggene hele tiden.

-Takk
Message                                      RE: TIO 2006
Morten Christophersen 10.12.2005 14:58
 
Hyggelig at det har blitt så mye diskusjon. Litt engasjement er bra, så kanskje Bole for trent nok til å kunne løp 1.etappe også;) Jeg ser på dette som en prinsippdiskusjon, og jeg mener fortsatt det er dumt å utelukke noen fra enkelte etapper allerede i desember. Men det betyr ikke at jeg ikke er enig i det meste Bole skriver.

Akkurat det tredje punktet til Torbjørn tror jeg imidlertid er helt feil. Det er ikke gitt at man ser når toget passerer, og veldig få i Tyrving tror jeg ville klare å løpe sikkert alene i tet på en nattetappe på TIO. KOK gikk på en blemme der når Nordberg vekslet alene i tet, og det var en veldig god løper som ikke taklet å gå ut alene i tet. Men Tyrving skal vel ikke være gode nok til å sende ut noen alene i tet i TIOmila... ikke enda:D
Message                                        RE: TIO 2006
jens sagberg 10.12.2005 19:28
 
ang pkt 3.
Tror heller ikke det er så stor fare for at det skjer, men det kan. Etp etter longa er kort, gaflet og jeg tror at den mest sannsynlig er preget av orientering type kortdistanse. Om man da kjører safe i starten skal det veeeldig mye til for at alle de gode lagene greier å snike seg forbi uten at man oppdager dem. Derimot er det fort gjort å legge bort kartet i starten for å kjempe seg til en bra posisjon, og bom på 1. post (type feil gafling).
Og som du sier, en løper som ikke taklet å gå ut i tet.. iom at KOK vel hadde ambisjoner om å vinne, de lå alene i tet etter longa og helst skulle holde denne posisjonen og øke ledelsen, var det et helt annet press og oppgave for denne løperen enn for vår mann som bare skal få med seg "køen" vil ha. (Huff for en setning)
Prinsippet om ikke å utelukke noen fra en etp så tidlig kan jeg godt si meg enig i. Men longa er en viktig etp og kan avgjøre mye mht hvor vi ender til slutt, og følgelig ikke en etp det bør gambles på.. Regner med at stor fremgang hos egne Jr. likestilles med en Jr. overgang...
Message                                          RE: TIO 2005 erfaringene
Arne Tiltnes 11.12.2005 19:12
 
Må ikke glemme kommentarene etter TIO2005 < http://www.tyrving.idrett.no/ezp/index.php/forum/message/553/ >. Se spesielt LeifS (og Wings suksess, så lenge det varte) om viktigheten av å toppe laget i starten; i etterpåklokskapens klare lys var det vel å sløse med ressursene å bruke en god & sikker på 1.etappe når det var behov for en kjapp enn. For det hjelper lite å ha en god avslutning hvis laget ligger i sumpa fra 50-100.plass; der er det for langt mellom lagene til at Audun og ThomasH kan gjøre noe særlig fra eller til.

De første etappene er avgjørende for om man kommer med på Flytoget eller lokaltoget til Lillestrøm; Tyrvings 1.lag i 2006 er nok ikke bedre enn at noen av de kjappeste & sikreste må ta de 2 første. Klarer du
Message                                            RE: TIO 2005 erfaringene
Arne Tiltnes 11.12.2005 19:23
 
Noe ble hektet av under postingen (omtrent som 2.laget?):
> ...noen av de kjappeste & sikreste må ta de 2 første. Klarer du < 5 min/km på en så lang etappe, Bole? Eller skal vi la Torbjørn ta første og du tar laget sikkert gjennom en seinere nattetappe?

AndersT bør ta Långa; er vi i teten trenger vi en som kan være selvstendig i 1:40 med topp tempo, er vi på etterskudd trenger vi en som kan forsere fra klynge til klynge. Hvis da ikke Hoff d.a.y. er i gammelt praktslag; han er observert på ski halsende etter Gunners i dag.

Noen grunn til at alle forslag settes opp med GG; han løp vel ingen stafett for oss i fjor ?

Message                                              RE: TIO 2005 erfaringene
andersT 11.12.2005 20:12
 
GG har sagt han kommer på TIO i år.
Han er litt usikker på Jukola pga skole.
Message                                                TiO2006 første etp?
Christian Holmboe 12.12.2005 08:14
 
>>>Klarer du < 5 min/km på en så lang etappe, Bole?

Jeg ville ikk eklart det i våres - og definitivt ikke i morgen, men du verden hva noen onsdagsturer og ikke minst målrettet intervalltrening kan gjøre i løpet av en vinter hvis oppgaven lyser klart nok i andre enden av tunellen. Jeg vil ihvertfall ikke innrømme at jeg er blitt gammel og treg, så hvis det er det som skal til....

Forøvrig blir det neppe under 5min/km med start kl 2300. Jeg har sett en endring av løpertypen på 1.etp siste 5-6 år. Mindre rutine og mer fart. Dette tror jeg delvis er resultat av dagslys. I 2002 var det pluttselig mørkt igjen - og da gikk det rett i dass med Maaange på 1.etp (inkl Tyrving 1&2). I 2006 vil en del lag brenne seg på nytt hvis løypelegger holder sitt ord og legger vanskelig orientering. Men hvis ikke marsjfarten er inne er det like uaktuelt med meg på 1ste som med jr. på longa, så jeg får jobbe med saken.

Bole
Message                                                  RE: TiO2006 - krav1
Anonymous 12.12.2005 13:07
 
Uanett hvilken etappe som lyser i enden av tunellen, må alle trene så de løper på 5min/km!!

Det er et krav!
Message                                                    RE: TiO2006 - tempokrav
Alternativet 12.12.2005 16:16
 
En kvalificerad gissning är att kilometertiderna för herrarna kommer att ligga mellan 4,15-6,00 min/km lite beroende på var på banan man befinner sig.
Message                                                      RE: TiO2006 - tempokrav både 4,15 OG 15,4!!
tilt 12.12.2005 17:53
 
Hehe, ja! Det hadde jo vært ønskelig.
Tror imidlertidig at jeg personlig skal innom både 10 og kanskje 20 min/km iløpet av natta. Ikke så veldig lenge, vel å merke! 95 av de 100 håper jeg å ligge ned mot og under 5-tallet. Det er hvertfall det jeg gjør på alle treningene nå for tiden...
;)
Message                                                        RE: TiO2006 - tempokrav både 4,15 OG 15,4!!
Torbjørn 13.12.2005 10:40
 
5 min/km gir en lengde på 1 ig 2 etp på 14 km. Tror det er lenge siden de har vært så lenge. Tror 11 km er mer sannsynlig lengde, noe som gir km.tid noe over 6. Men så kan jo løypelegger bomme på stipuleringne da.. Og som Bole sier, flere lag har de siste årene satt en løpssterk på 1.etp, noe som hjelper til med å dra opp tempoet. De som gjør det på en mørk 1.etp i 2006 kan fort ligge langt bak når andremann løper ut.
Message                                                          RE: TiO2006 - tempokrav snitt
anders tiltnes 13.12.2005 11:06
 
6 tallet du snakker om er jo et snitt.
Så for å komme på dette såkalte snittet, bør man under 5 til tider for å ta seg råd til 10 andre tider
(og 10 10l 10ider er vel en forutsetning for å komme på 6 i snitt?)

(Krav1 var det foresten jeg som stilte;)
Message                                                            RE: TiO2006 - tempokrav snitt
Torbjørn 13.12.2005 11:32
 
opererer vel så godt som alltid med snitthastighet når man snakker om min/km?? Så når bole får spm om han orker 5 min/km på en så lang etp, så mener man et snitt på 5 min/km. Poenget er at snittet neppe blir så lavt i 2006, altså blir spm om bole greier 6 min/km på en så lang etp.
Message                                                              RE: TiO2006 - tempokrav snitt
Morten Christophersen 13.12.2005 12:19
 
Vi får vel testet litt tider på TIO samlingen 31.mars til 2.april. Hvis vi holder 5 min/km i snitt holder det til en totalttid på de to etappene på Svartnatta på under 1t 30min. Noe jeg fort tror holder til seier;)

Uten sammenlikning forøvrig betyr 5 min/km at testrunden i Vestmarka skal løpes på 19:05. Espen har rekorden på 19:49, og ingen andre har vært under 20min. Jeg er ganske sikker på at Audun, Torbjørn, Anders, Jamma, Thomas og GG kommer under 19:05 hvis de prøver seg på testrunden, men i forhold til Anders sitt krav1 betyr det at vi mangler fire løpere til TIO. Så da er det bare å trene løping;)
Message                                                                RE: TiO2006 - tempokrav snitt
Christian Holmboe 13.12.2005 12:34
 
>altså blir spm om bole greier 6 min/km på en så lang etp.

...og det skal jeg klare.
Message                                                                  RE: TiO2006
ArneT 30.12.2005 14:12
 
Nå er innbydelsen på nett:
http://www.10mila.se/2006/index.asp?page=103&avd=3&lang=0
- og d'herrer må forberede seg på ca 5:20 min/km i snitt (Anders kan nøye seg med 5:30 på sine 18 km natt ;-), mens de beste damene skal ned på ca. 6:00.
Tror det kan være lurt å kjøre noen tempo-distanser i vinter.
Message                                                                    TiO2006
Anders Tiltnes 15.01.2006 20:24
 
Etter en flott helg i Nordsetertåka er det kommet frem litt av hvert. Jeg presenterer derfor et lag det smaker boller og brus av:

1 70 min natt - Anders
2 70 min natt - Jamma
3 35 min natt - Geir / Furu / Henning
4 100 min natt (rak) - Audun
5 35 min natt - Bjørn / Bole / Frode
6 50 min natt/gryning - Vegard / Sverre
7 50 min gryning/dag - Morten / Espen
8 35 min dag (rak) - Graham
9 65 min dag - Thomas
10 85 min dag - Torbjørn

Navnforklaring:
Ideen er: skal man være med i mål (=bra plassering), må man henge med i starten. Dette er en forutsetning, da ingen kan løpe seg nevneverdig (!) opp mot slutten av stafetten!

Så; skal man være med i mål, må man være med i starten.

Derfor: Det er 3 lange nattetapper: Anders + Jamma + Audun er noe av det beste innen natt-lag-oppstillinger du kan finne bland lagene som stiller til start 29.April! No Doubt! Så finnes det noen kortere etapper og her stiller vi med noen herlige jokere/ess/kort.

Da vil scenarioet være som følger: Anders er teten inn (jmf, 7-manna05), Jamma (se: 10.plass 2.etp. TIO-05) er enda bedre og gjør det samme. Geir bruker kun 34min. på den 35min. lange etappen og Audun kan gå ut med tetkjenning (+/- 5min ift. tet.:)

OK, nå er det mange som sier: det greier Tyrving aldri... Og det kunne jeg vært enig i, hvis man overser en ting. Og det er at alle disse løperene har gjort det før!! Det er ingen overraskelse om dette scenaioet intreffer!! Er du enig??? Da er vi halvveis gjennom stafetten og resten av natta blir jækla spennende! Akkurat som det skal være!!

Det drar seg til: Thomas i form, og GG i form smaker det sorbet-is av. Så får Jensern harve over 85minuttern, som sannsynligvis blir til 60min!(grunnet TV-sending, les på tiomila.se) (et argument for dette originale valget (å ikke ha Audun på siste) er nettopp dette, at sisteetappen kan bli 60min. Dessuten er Audun like god som Jarko på natt (jmf, NM-natt 05)).


Går det å være uenig, UK??
:)


Message                                                                      RE: TiO2006
Morten Christophersen 16.01.2006 09:23
 
Kunne vært interessant å høre hva Jamma, Torbjørn og Audun også mente om laget. Antar at noen av dere til en viss grad var med å sette opp forslaget til Anders, men regner også med at ikke alle er enige om at dette er det beste lagoppsettet...
Message                                                                        RE: TiO2006
arti 16.01.2006 11:32
 
Kanskje ikke så interessant hva forståsegpå'ere som jeg mener, men - dette konseptet kjøper jeg. Laget må bygges rundt Joker nord (x2), Joker sør og Joker Ås, og disse må sørge for at vi er med topp 20 ut av natten. Så kan det bli 'hur bra som helst'; med topplag rundt seg kan Hodel, GG og Jens levere retningsløping så godt som noen finsk kjappfot.

Og Leif S er enda en god kandidat til 7.etp.
Message                                                                        RE: TiO2006
tilt 16.01.2006 10:45
 
Jamma er helt med, det er vi som skal tenne raketten!
Torbjørn er med, han vil løpe siste, og det er jo i seg selv en god motivasjonsfaktor!
Audun er også med mener jeg. Han smilte hvertfall bredt ved tanken om å løpe Longa etter Anders, Jamma, Geir;)
Message                                                                          RE: TiO2006
jens sagberg 16.01.2006 18:06
 
Du kan jo bare ta en titt på det første innlegget flere mil der oppe... Synes det ser ut som et greitt oppsett i forhold til "de 6 sikre". Ha i bakskallen at 7. fort kan bli ren dag og gå j***g fort
Message                                                                            RE: Hodel ist ein schneller Kerl
Arne Tiltnes 17.01.2006 12:45
 
Der Hodel ist letzten Sonntag unter 5 min/km gesprungen, nur 21 Sekunden hinter dem Sprint-Vizeweltmeister Daniel Hubmann im 1. Lauf des Biofarm-OL-Cups 2006 (1. Nationaler OL)

Männer Elite (3.2 km , 70 m, 22 Posten)
1. Fabian Hertner (Pratteln) 15:06
2. Daniel Hubmann (Eschlikon TG) 0:21 zurück
3. Lukas Ebneter (Appenzell) 0:33
4. Christian Rogenmoser (Bern) 0:39
5. Thomas Hodel (Horboden) 0:42
6. Dominik Koch (Eptingen) 0:52



Message                                                                              RE: Hodel ist ein schneller Kerl
Bole 18.01.2006 15:14
 
Ser man det...
Og jeg som var forberedt på en treningsvinter full av langintervaller for å gjøre come-back på første....
Vel-vel. Med et sånnt oppsett i starten, så blir vel min topp 10 ønskeliste for etappe sånn omtrent:

1. 5.etp
2. 5.etp
3. 5.etp
4. 5.etp
5. 5.etp
6. 3.etp
7. 3.etp
8. 1.etp
9. 5.etp
10. 6.etp

Message                                                                                TIO'06
Morten Christophersen 18.01.2006 15:36
 
> Ser man det...
> Og jeg som var forberedt på en treningsvinter full av
> langintervaller for å gjøre come-back på første....
> Vel-vel. Med et sånnt oppsett i starten, så blir vel min
> topp 10 ønskeliste for etappe sånn omtrent:

Du kan godt trene for å løpe 1.etappe selv om det ikke er så sannsynlig at du får den etappen, Bole. I hvert fall trene langintervaller, så du henger med på 5 min/km;)

Når vi nå først setter de "seks gode" på sentrale etapper og "topper fra start". Er det ikke da en fordel at GG løper 7 etappe, og vi andre trener for å henge med på den korte rake 8.etappen? Selv om GG er best i kontinentalt terreng, er det vel ikke usannsynlig at en av de beste britiske løperne taper mindre på 7.etappe enn de fleste andre i Tyrving (tenker da på de som løper seg inn på de fire siste plassene)???
Message                                                                                  RE: TIO'06 viktig spørsmål
tilt 18.01.2006 16:51
 
til UK:
skal vi dele ut noen etapper snart?? jeg er interresert i å vite om jeg skal løpe 1st eller longa! Er litt forskjell på dem, og jeg er interresert i å være best mulig forberedt, så tenkte jeg skulle starte så fort som mulig.

I går var jeg ute på natt-trening i grønsken på Ås. Lykta gav seg etter rimelig nøyaktig 120minutter! Det er litt snaut for en longa etappe synes jeg... (men perfekt for 1st;)
Message                                                                                    RE: TIO'06 viktig spørsmål
Morten Christophersen 18.01.2006 17:44
 
> I går var jeg ute på natt-trening i grønsken på Ås. Lykta
> gav seg etter rimelig nøyaktig 120minutter! Det er litt
> snaut for en longa etappe synes jeg... (men perfekt for
> 1st;)

Hvis du har tenkt til å bruke mer enn 120min på långa, tror jeg det er best å finne noen andre;)

Men helt seriøst; samme hvilken etappe du løper må du jo ha en lykt som helt sikkert virker, som helst sikkert lyser bra nok og som helt sikkert lyser bra lenge nok. Det gjelder alle nattløpere, både på 1.laget og 2.laget!!!
Message                                                                                      RE: TIO'06 viktig spørsmål
Bole 23.01.2006 18:48
 
> til UK:
> skal vi dele ut noen etapper snart??

En teknisk liten detalj er at UK for 2006 ikke er valgt/oppnevnt enda. Hvis vi forutsetter at Sportssjefen blir gjenvalgt av årsmøtet og at han deretter oppnevner samme UK som i 2005, kan sikkert Henning og jeg ta et kort UK møte en av dagene
Message                                                                                        TIO'06 forhåndsuttak
UK 26.01.2006 07:46
 
Nå er UK for 2006 på plass og vi har tatt oppfordringen om å dele ut noen nøkkeletapper til TiO 06 så løperne kan begynne å forberede seg.

Under forutsetning av at løpernes formutvikling blir som forventet, at ingen blir syke/skadet og at det ikke kommer nye overganger til klubben, så vil UK gå inn for følgende oppsett:

1etp - 14km natt - Anders Tiltnes
2etp - 14km natt - Jarl Magnus Berge
4etp - 18km natt - Audun Weltzien
7etp - 9,4km gryn - Graham Gristwood
9etp - 12,5km dag - Thomas Hodel
10etp - 16km dag - Torbjørn Sagberg

Hilsen UK
(...som kjørte sportssjefen i senk på god gammeldags onsdagstur i går).
Message                                                                                          RE: TIO'06 forhåndsuttak
furu 27.01.2006 12:58
 
er det satt opp hvilke løp som er uttaksløp?
Message                                                                                            TIO'06 uttaksløp
UK 27.01.2006 14:04
 
Løpere som vil prøve å kvalifisere seg for 1.laget i herreklassen i TiO, må sette av følgende kvelder til uttaksløp:

tirs 18.april - Ås By Night and Fog, Vestby
ons 19.april - Tyrinatta, Ringerike

For løpere som sikter mot 8.etp vil det i tillegg være en fordel å delta på noen av følgende:
Kolmårdskavlen, 7-manna, Vårstafetten og Oslo City Cup.

Uttaket baseres på en helhetsvurdering av de enkeltes kapasitet der både årets og tidligere års resultater kan tas med i betraktning. Resultater på natt vil selvfølgelig tillegges spesiell vekt for nattetappene.

UK.

PS: Uttaksløp for dame- og ungdomsklassen opplyses senere.
Message                                                                                              TIO'06 uttaksløp - damer
UK 02.02.2006 14:22
 
Da er også uttaksløpene for damer til TIO'06 satt opp, og blir som følger:

lørdag 8.april - Norwegian Spring stafett
søndag 9.april - Norwegian Spring individuelt

I tillegg vil det bli lagt vekt på øvrige stafetter og skjønn. I likhet med for herrer baseres uttaket på en helhetsvurdering av de enkeltes kapasitet der både årets og tidligere års resultater kan tas med i betraktning.

Tyrving satser på å stille to fulle damelag i TIO'06. Følgende løpere er forhåndsuttatt:
1.etp. Ingunn Weltzien
5.etp. Zsuzsa Fey

UK
Message                                                                                                TiO-uttak og onsdager og sånn
Christian Holmboe 10.02.2006 08:18
 
I tråden om onsdagstur m/strafferunder har det blitt litt diskusjon om kriterier for uttak av lag til TiO. Jeg tror egentlig ingen er uenige i at dette må vi vente med til våren. 6 løpere er forhåndsuttatt til 1.laget på TiO og det blir helt sikkert ingen fler som forhåndsuttas før etter uttaksløpene 18. og 19. april.

Men det er lov (for ikke å si ønskelig) at folk dikuterer laget og mulige etappefordelinger. Dette bør gi økt motivasjon og treningsvilje (samt fokus i treningen) både for dem som føler at de har noe å forsvare og dem som bobler opp nedenfra og vil vise seg frem. Å vise seg frem (og småkonkurere litt) på trening tror jeg er en fin ting for dem som får økt motivasjon av slikt (som f.eks undertegnede). Det betyr på ingen måte at noen får bonuspoeng ved uttaket til våren fordi om man vinner noen bakkedrag eller et spurtoppgjør opp bakken til Rustan en onsdag i februar. Men det er jo moro å knives litt lell - ellers hdde vi vel ikke giddet å drive konkurranseidrett.
Message                                                                                                  Kandidater til TiO
Christian Holmboe 10.02.2006 08:27
 
Til info har jeg tatt en høyst uhøytidelig opptelling av kandidater til de 4 siste plassene på herrenes førstelag i TiO. Ikke alle er kansje like aktuelle for alle de fire ulike etappene, men det er mange som bør ha grunn til å trene noen ekstra intervalløkter og distansetester for å spisse formen mot uttaket til våren.

Her er listen over kandidater (18 pers). Jeg håper jeg ikke har glemt noen. Uansett ser det lovende ut for 2.laget...

I aldersrekkefølge (sånn ca):

Espen W
Sverre HL
Bjørn E
Harald B
Furu
Nicholas M
Kaare NH
Hasse H
Morten C
Vegard B
Henning S
Geir H
Frode K
Inge G
Christian H
Leif S
Øystein H
Message                                                                                                    RE: Kandidater til TiO
Morten Christophersen 10.02.2006 09:18
 
Det er vel ikke til å komme bort fra at også UK påvirkes av hva de ser utenom testløpene. Det blir for dumt av UK å benekte det, for alle påvirkes til en viss grad av de inntrykk man får. Det kan godt hende det er positivt. Ved uttak heter det vel skjønn og i jusen heter det reelle hensyn;)

Siden Bole vel hadde tatt med det meste som var av seniorer og juniorer i opplistingen sin (neppe bare de som var aktuelle for 1.laget, selv om vi alle liker å tro at vi er det:) synes jeg det var på sin plass å ta med noen stakkars uteglemte også:

Espen W
Jørgen Mathias N
Sverre HL
Bjørn E
Harald B
Eirik N
Furu
Nicholas M
Hasse H
Kaare NH
Morten C
Vegard B
Henning S
Geir H
Frode K
Inge G
Christian H
Leif S
Øystein H
Message                                                                                                      RE: Kandidater til TiO
arti 10.02.2006 10:12
 
Og hvis det viser seg at dere allikevel skulle mangle løpere til 2.laget, kan jeg by på noen topp motiverte og godt trente gutteløpere til korte morgen-etapper ;-)
Message                                                                                                        TIO 2006
Morten Christophersen 05.04.2006 10:00
 
Nå er det ikke lenge til de siste plassene på TIOlaget skal tas ut. De fleste har nå stilt på løp i år, så da er det mulig å synse litt om lagene igjen. Siden jeg ikke er i UK for herrer tar jeg meg friheten å "ta ut lagene". Seks løpere er tatt ut, og det blir kamp om de siste fire plassene. Det som er helt sikkert er at vi får bedre lag enn på mange år, og det skal bli morsomt å løpe TIOmila i år...

1.laget:
1. Anders
2. Jamma
3. Vegard - stødig på natt, holder beina?
4. Audun
5. Geir - vårformen kommer krypende, skal trene intervaller på mølle med Bole for å få opp farten...
6. Bole - trent bedre enn på mange år, må holde motivasjonen oppe frem mot TIO og uttaksløpene...
7. Graham
8. Morten C - bare Inge som viste bedre løpsform på OCC, bare Bjørn som ypper av juniorene...
9. Thomas H.
10. Torbjørn

2.laget:
1. Bjørn - kanskje den som er nærmest en plass på 1.laget, og det toget har ikke gått enda...
2. Furu - rekker han å bli rask til TIOmila?
3. Kaare - må træne meir?
4. Henning - kneet er kanskje ikke trygt nok for 1.laget, men mer enn godt nok for långa på 2.laget
5. Konst - var i knallform etter HøstØst, på tide med en ny uke med trening løp hver dag?
6. Espen - har fortsatt ikke startet o-sesongen, og det svekker sjansene på TIO? Men o-sesongen er lang...
7. Jørgen Mathias - trent bedre i vinter, moden for en voksen oppgave i herrestafetten
8. 16-åring (Bjørn Thomas eller Morten S.?)
9. Eirik - hvis han blir frisk og rask igjen?
10. Sverre - godt nok trent til å løpe en lang sisteetappe
Message                                                                                                          RE: TIO 2006
bole 07.04.2006 12:24
 
> 5. Geir - vårformen kommer krypende, skal trene intervaller
> på mølle med Bole for å få opp farten...

Morgenøkt med mølleintervaller ble gjennomført i dag på tross av litt vond legg etter at denne ukens onsdagstur ble flyttet far snø til asfalt.

Men Geir kastet inn håndkledet og trakk seg fra økten i går kveld. Han sa noe om noe jobb og greier som jeg ikke skjønte så mye av... :-)

Makan til prioriteringer 3 korte uker før avreise til TiO...
Message                                                                                                          TiO-toget
Bole 05.04.2006 13:55
 
TiO-toget går fra Reistadhagen 5a i ettermiddag kl 1800.
Det blir riktignok ikke behov for lykt, men en fin mulighet til en skikkelig løpetur i vårløsninga.

Det er alt for råtten snø i den vanlige traseen, så dagens tur går langs Kyststien på jakt etter bare flekker i sørhellingene, og så skal vi vel finne en bakke eller to som noen kan prøve å løpe fra noen andre i...
Message                                                                                                            Re: TiO-uttaket
Arne Tiltnes 09.04.2006 22:42
 
UK har foreløpig sitt på det tørre; Thomas H kommer nok best til sin rett på 9.etp i godt dagslys. I helgens sveitsiske natt-mesterskap NOM 'underskrev' han resultatlista nesten 38 min bak Hubmann ;-)
http://www.solv.ch/cgi-bin/abfrage?type=rang&year=2006&event=NOM&kat=HE
Message                                                                                                              RE: Re: TiO-uttaket
tilt 19.04.2006 10:03
 
GG vant alle løp under JK i Påsken! Gratulerer!

Er det han som skal løpe fra Thierry, Sandvik og Losman på sisteetappe om 11dager???
Message                                                                                                                TiO-1.laget klart
Bole 20.04.2006 10:13
 
Herrenes 1.lag ble klart i går kveld/natt. De unge (og noen ikke fullt så unge) håpefulle er:

1 - 14km - Anders
2 - 14km - Jamma
3 - 6,5km - Bjørn
4 - 18km - Audun
5 - 6,5km - Geir
6 - 9,5km - Bole
7 - 9,5km - Thomas H
8 - 6,5km - Morten C
9 - 12,5km - Graham
10 - 16km - Torbjørn

2.laget er nesten klart og vil offentliggjøres i løpet av dagen.
Message                                                                                                                  RE: TiO-laget
Arne Tiltnes 20.04.2006 13:32
 
Og Tyrving diskuteres som en outsider på alternativet.nu:
http://www.alternativet.nu/osnack/show_thread.asp?thread=38791&replies=215
Message                                                                                                                    RE: TiO-laget
Anders 22.04.2006 17:17
 
->Bjørn, Gratulerer med 2.plassen i dag!!
Message                                                                                                                      RE: TiO-laget
Jam 23.04.2006 16:07
 
Og idag!!
Message                                                                                                                        TiO-laget på G
tilt 23.04.2006 20:13
 
GG, seier i Smaaleneløpet i dag!! 10km i diffuse myrer på mesterig vis, 2min før neste! Deilig!

Bjørn, herlig sikker på fellesstarten og viser den roen han skal ha når han går ut i tet neste helg!!

Jamma, slo hele "stjernelaget" til KOK på deres natt-test på fredag. Kun Rostrup var 20sek foran på 10km på 5min/km!

Ida, vant jaktstarten med 4min og viser at i år skal det bli gøy å følge damestafetten!! Bedre lag enn noen sinne!!

Bole, seier i H35 med nesten 7min!! Mektig!

Noen flere statusrapporter??

Message                                                                                                                          RE: TiO-laget på G
bole 24.04.2006 05:51
 
> Bole, seier i H35 med nesten 7min!! Mektig!

Må for ordens skyld innrømme at det var litt puslete konkurranse, men km-tiden var ikke håpløs. Eneste nedtur var at en sving på 2.post gjorde at gamlefar (H60) hadde bedre tid etter 2 strekk. Jeg lover å ikke la meg slå av noen H60-løpere på et eneste strek på TiO.

Forøvrig hadde det rukket å bli veeeldig lyst da jeg stod opp kl 0520. Med tanke på stip veksling etter 6.etp ca kl 0500, så blir det ihvertfall ikke bruk for lykt på Thomas H og antakelig ikke Thomas F heller, men vi får se. Stipuleringer er til for å sprenges....
Message                                                                                                                            RE: TiO-laget på G
Långalöparen 24.04.2006 09:45
 
Veldig artig å se at Bjørn hevder seg så bra! Og GG flyter på en medgangsbølge. Tror vi får et sterkt lag i år. Selv føler jeg at det er noe på gang. Testløpene i Skåne var ikke noe å rope hurra for, men en uke med trening i terreng i Estland gjør forhåpentligvis godt. Nå blir det hvile og opplading mot tio, det er en del av formtoppingen mot EM!

Er det noen andre som er interessert i å kjøre bil bortover til tio på lørdag? Jeg kommer med fly til gardermoen på lørdag morgen.
Message                                                                                                                              RE: TiO-laget på G
Morten Christophersen 24.04.2006 11:16
 
Regner med at den bilen som kjører bortover på lørdag kan brukes til skytteltrafikk til og fra hotellet gjennom natten?

Fint om de som vil bo på hotell natt til søndag gir beskjed om det. Tilbudet gjelder alle løpere på herrelagene før de skal løpe, og dameløpere som skal løpe EM.
Message                                                                                                                                RE: TiO-laget på G
Audun 24.04.2006 15:26
 
Espen blir med i bilen, så da er den fylt opp. Den kan brukes til transport av løpere om natta, men vi drar hjem forholdsvis tidlig på morgenen/formiddagen. Men det er vel ingen av de siste etappene som skal tilbake til hotellet, så det løser seg greit.

Jeg vil være på hotellet om kvelden og lade opp, og gjerne sove noen timer etter jeg har løpt.


> Regner med at den bilen som kjører bortover på lørdag kan
> brukes til skytteltrafikk til og fra hotellet gjennom
> natten?
>
> Fint om de som vil bo på hotell natt til søndag gir beskjed
> om det. Tilbudet gjelder alle løpere på herrelagene før de
> skal løpe, og dameløpere som skal løpe EM.
Message                                                                                                                                  RE: TiO-laget på G
Jam 24.04.2006 17:37
 
Da er det jo bare å skyte inn alle sparepengene på betsafe!! 1.70 i odds mot Østmarka og 2.20 mot FSK og 2.30 mot NTNUI og 1.75 mot Nydalen.
Message                                                                                                                                    RE: TiO-laget på G
tilt 24.04.2006 18:15
 
I morgen er siste nattløp før TIO!

ÅsByNightAndFogCup og grand finale
Panserpikenes night and slush challenge for våryre mannfolk(først og fremst)!
Tirsdag 25.4
Individuell start fra 21.30
Kart: Tømtåsen. Samlingsplass: Tømt gård.
Merka til samlingsplass fra gamle E6 sørover fra Vestby
Påmelding: Seinest mandag 24.4 kl 16 til
line.nybakken(æt)umb.no eller på tlf: 901 33 834

Men det er vel ikke for sent hvis man spør pent.... :)
Jeg skal forøvrig løpe:) FORT!
Message                                                                                                                                      RE: TiO-laget på G
Torbjørn 24.04.2006 18:28
 
bole skrev:
Forøvrig hadde det rukket å bli veeeldig lyst da jeg stod opp kl 0520. Med tanke på stip veksling etter 6.etp ca kl 0500, så blir det ihvertfall ikke bruk for lykt på Thomas H og antakelig ikke Thomas F heller, men vi får se. Stipuleringer er til for å sprenges....

>> Ja svarte. hadde glemt å trekke for gardinene inatt, og våknet skummelt tidlig med solen langt inn i øynene. Kan forøvrig melde om at formen er på gang er i nord. Tren bra og hold dere friske en snau uke til nå...
Message                                                                                                                                        Tio - det lille extra!?
Tilt 24.04.2006 22:20
 
Bole kommer sikkert med noen formaninger, men jeg vil minne alle på at det er på tide å begynne forberedelsene!!
Det er ingen andre ting å tenke på frem mot tio nå, så da bør det være rikelig med tid.

Tenk gjennom:
1) Det praktiske. Lading av lykt, når er veksling, bestem deg for når du skal stå opp, spise, sove og heie. Skal du se på starten eller ikke? Lag ditt eget tidsskjema på en lapp som du alltid har med deg i lomma!!

2) Det fysiske. Når og hvordan skal jeg trene de siske 5 dagene før start? Når skal jeg spise og når skal jeg sove! Oveskudd på søvn er et minstekrav, og kanskje er ikke en hviledag så dumt heller!?

3) Det mentale. Hvilke scenarioer kan du løpe ut i? Det kan være 1000!! Tenk gjennom alle, og hvordan du skal reagere på hver og en av dem!! Kan du greie å lage noen generelle regler (eller kun en - 1) som gjelder for alle scenarioer du kan komme opp i iløpet av natta/dagen?? Dette kan være veldig smart når det blir hett i skogen og avgjørelsen (som må gjøres fortfort) kan være avgjørende!! Finn DIN trigger når det blir vanskelig i skogen og husk å bruk den! Kanskje kan du beholde roen, gjøre det smarte og komme 2min fortere til veksling:) Husk, det er aldri flaut å stå stille i skogen (så lenge det går frekt fort etterpå;)

INGEN(!) skal løpe bedre enn de greier, INGEN skal overprestere. Finn ut hvordan du pleier å finne feelen og flowen mellom postene!

Deretter tror jeg jaggu meg det bare gjennstår å sjekke at man han riktig kart, fly som en gal gjennom skogen, stemple på poster med riktige koder og løpe så fort at en sprekker akkurat 1-2km før mål! De siste meterne kommer man seg alltids gjennom bare på TIO-følelsen!

Det er viktig med god god stemning. Smil og hei!
Også på motstanderne!!
Message                                                                                                                                          RE: Tio - det lille extra!?
Anonymous 25.04.2006 08:53
 
> Hei TIO-TYRVING
>
> Bole kommer sikkert med noen formaninger, men jeg vil minne alle på at det
> er på tide å begynne forberedelsene!!

Jo, da. Jeg mener som regel litt. Har jo vært med på dette et par ganger
før...
Det er så digg å komme ut om dagen. Det er skikkelig TiO-luft ute. Har
dere ikke kjent det? Jeg kjenner at jeg får lyst til å løpe fort med lykt
på hue bare jeg åpner døra.

> Tenk gjennom:
> 1) Det praktiske.
> Lading av lykt, når er veksling, bestem deg for når du skal stå opp,
> spise, sove og heie. Skal du se på starten eller ikke? Lag ditt eget
tidsskjema
> på en lapp som du alltid har med deg i lomma!!

Lykt må lades opp og ut og opp igjen - minst 2 ganger. Det øker både
levetid og lysstyrke. Ta også gjerne med deg lykta inn på et mørkt
bøttekott eller noe sånnt og sammenlign lysstyrke med noen andre. Kanksje
det er på tide å invistere i nytt batteri eller hodestell. Bytt rundt for
å se hva som lyser best. Selv om vi ikke har brukt titusener på Lupin
monsterlykter, så kan vi jo velge det beste utdtyret blant det vi har.

Tidsplan for TiO-døgnet er MEGA-viktig. Alt for mange har ødelagt en
finslipt formtopp med å gå av seg beina de siste 12 timene før start.

MAT og SOVING! - I say no more (eh, jo det gjør jeg sikkert likevel...)

> 2) Det fysiske.
> Når og hvordan skal jeg trene de siske 5 dagene før start? Når skal jeg
> spise og når skal jeg sove! Oveskudd på søvn er et minstekrav, og kanskje
> er ikke en hviledag så dumt heller!?

En høy-økt eller to nå i begynnelsen av uka og så ikke stort mer - kanskje
en joggetur fredag kveld for dem som vil være med. Men hver må finne sin
oppskrift. Felles for de fleste er at de siste 3 døgnene blir man ikke
bedre av å trene, men av å hvile, sove og spise riktig.

> 3) Det mentale.
> Hvilke scenarioer kan du løpe ut i?

Lett for deg å si, Anders. Du løper ut med Jostein A fire plasser lenger
bort og 350 gærne mannfolk strødd rundt. Sist 1.etp gikk på natta (2002)
ble det bommet noe helt inni h%€#".

> Husk, det er aldri flaut å stå stille i skogen (så lenge det går frekt
> fort etterpå;)

DØDSVIKTIG! Man taper ofte 5 sek og 5-10 plasser i køen på å stoppe. Det
virker surt der og da, men den ene (eller to) av de 10 gangene hvor
stoppen hindrer en 5 min bom, så er det så sinnsykt verd alle 5sekundene

> INGEN(!) skal løpe bedre enn de greier,

Jo-a. Vær så snill å få lov'a. Jeg har så lyst!!
Nei, vel - okei, da.

> løpe så fort at en sprekker akkurat 1-2km før mål!
> De siste meterne kommer man seg alltids gjennom bare på TIO-følelsen!

Det der funket vel ikke helt maks for deg i fjor Anders. Det kan være lurt
å ha med seg hue på nest siste post også. Spurten begynner når du ser
siste post og målstreken er ikke i mål, men på kartplanken i
vekslingsfeltet. Hvis du kan stå på beina etterpå har du ikke gitt nok i
spurten.

Bole.
Message                                                                                                                                            Tio - regn
tiltnes 26.04.2006 15:55
 
Det finnes værvarsel på smhi.se

Det sier:
fredag-regn
lørdag-regn
søndag-opphold

1m nysmeltet snø, regn og myrer - dette blir hvertfall rått!
Tipper stipuleringene sprekker med et stoort smell!
Jeg sier: i år blir det 3 stk. longa (1.2.og4.)
Message                                                                                                                                              RE: Tio - regn
Geir 27.04.2006 11:13
 
Oppdatert på www.smhi.se!!!!
Været ser ut til å bli betraktelig bedre enn det som ble spådd forrige dagen...:)


> Det finnes værvarsel på smhi.se
>
> Det sier:
> fredag-regn
> lørdag-regn
> søndag-opphold
>
> 1m nysmeltet snø, regn og myrer - dette blir hvertfall
> rått!
> Tipper stipuleringene sprekker med et stoort smell!
> Jeg sier: i år blir det 3 stk. longa (1.2.og4.)
>
Message                                                                                                                                                Tiomila - bra innsats
anderstiltnes 02.05.2006 10:49
 
Hei.
Med unntak av Jammas uhell, og Dagrunns litt dårlige form, synes jeg TIO i år gikk skikkelig bra!
40. og 48.plass er solid! Mange synes kanskje det ikke står helt i stil med forventningene, men jeg synes nå det var bra!

Gratulerer!!

Nå er det 15-stafetten neste, så Jukola, deretter O-festivalen (4 etp.) og NM-stafett (3 etp.) og til slutt 25-manna.
Jeg gleder meg!!


Message                                                                                                                                                  RE: Tiomila - bra innsats
Bole 02.05.2006 12:43
 
> Nå er det 15-stafetten neste, så Jukola, deretter
> O-festivalen (4 etp.) og NM-stafett (3 etp.) og til slutt
> 25-manna.

Psst. O-festivalen pleier vel å ha 6etp. Eller har de endret det?
Message                                                                                                                                                    RE: Tiomila - bra innsats
tilt 02.05.2006 13:52
 
> Psst. O-festivalen pleier vel å ha 6etp. Eller har de
> endret det?

De har endret det til 4etp.
8-8-6-8km med 5-5,5min/km.



!