Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig Onsdagstur m/strafferunder

Onsdagstur m/strafferunder


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  Onsdagstur m/strafferunder
tilt 08.02.2006 23:51
 
Hei alle!
Det ble en frekk langtur i kveld. Som mange kanskje har lagt merke til (?), så er det en del snø ute! Den snøen ligger jaggu i skogen også, og den er tung å løpe i. Bole, MC, Konst, Spjelk og Tilt + Zsush på ski, løp fort opp til Sandungen. Siste mann opp var Frode (førstemann Bole), så han ble ilagt en strafferunde på Gupu. I mål ble det spurtduell mellom CH og anti, der Christian kom noen meter før jr. Tid: 2:25. MC-hammer og Henning kom inn på 2:27 og 2:30, mens Konstig kom inn etter 3:10 (midt i kake-spisinga), med en 30min strafferunde på Gupu! Dette er trening vi blir gode av, og etter dagens spurt er det mulig UK skal få æren av å sende Audun først ut på Longa i år. 1:Tilt, 2:Jamma, 3:Bole, 4:Audun
Best etter 1, 2, 3 og 4 etapper er målet!!
Message    RE: Onsdagstur m/strafferunder
Audun 09.02.2006 00:00
 
Blir dere egentlig gode av sånne turer i snø? Er en spurt på en onsdagslangtur uttakskriterie for tiomila? Og er det realistisk (er det noe vits) å veksle først etter 3 etapper?


> Hei alle!
> Det ble en frekk langtur i kveld. Som mange kanskje har
> lagt merke til (?), så er det en del snø ute! Den snøen
> ligger jaggu i skogen også, og den er tung å løpe i. Bole,
> MC, Konst, Spjelk og Tilt + Zsush på ski, løp fort opp til
> Sandungen. Siste mann opp var Frode (førstemann Bole), så
> han ble ilagt en strafferunde på Gupu. I mål ble det
> spurtduell mellom CH og anti, der Christian kom noen meter
> før jr. Tid: 2:25. MC-hammer og Henning kom inn på 2:27 og
> 2:30, mens Konstig kom inn etter 3:10 (midt i
> kake-spisinga), med en 30min strafferunde på Gupu! Dette
> er trening vi blir gode av, og etter dagens spurt er det
> mulig UK skal få æren av å sende Audun først ut på Longa i
> år. 1:Tilt, 2:Jamma, 3:Bole, 4:Audun
> Best etter 1, 2, 3 og 4 etapper er målet!!
Message      RE: Onsdagstur m/strafferunder
tilt 09.02.2006 00:15
 
Jepp, Jepp og Jepp!
Jepp nr. 2 kan diskuteres...
Message        RE: Onsdagstur m/strafferunder
Morten Christophersen 09.02.2006 12:05
 
Hva blir man egentlig god av, Audun? Det vil jeg gjerne vite, for hvis jeg blir bedre av å jogge 30 min på mølle er det mye mer behagelig. Jeg vil tro man blir bedre til et eller annet, for det gjør vondt i beina i dag. Kanskje bedre til å løpe to og en halv time i snø...

Uttakskriteriene for TIOmila ligger ute på nett og er rimelig klare, og jeg er ganske sikker på at onsdagsturer ikke er nevnt der. På den annen side har alt UK eller andre som kan påvirke uttaket tror noe å si, om ikke bevisst så ubevisst. Sånn sett kommer sånne som meg dårlig ut, for vi må vise at vi er gode nok for laget. Så da kommer vel jeg ekstra dårlig ut av det når Anders skriver at jeg er tre minutter bak når det bare var 10 sek i spurten og Bole skriver at sportssjefen ikke orket å henge med forrige onsdagstur når jeg slapp fordi jeg skulle løpe intervaller dagen etterpå. Å slippe å overbevise er en fordel for noen, og en desto større forbannelse for andre.

Men det som er rimelig sikkert er at om Bole fortsetter å trene jevnt og godt frem til TIO og henger med like bra som har har gjort de siste ukene, så er han god nok for 1.laget i TIO. Det kan man se også ut ifra en onsdagstur. Alle vet at han kan løpe natt, så da er det bare å løpe på 5 min/km. Da er det bare å fortsette å trene Bole;)

Og bare så det er helt klart: det er verken noe vits eller mål for Tyrving å veksle først i TIOmila på noen etappe. Så gode løpere har vi ikke gjennom hele stafetten, eneste som kan få lov til å løpe først nedover oppløpet er Torbjørn. Men så var det dette med hva som er realistisk da...
Message          RE: Onsdagstur m/strafferunder
Torbjørn Sagberg 10.02.2006 11:49
 
"eneste som kan få lov til å løpe først nedover oppløpet er
Torbjørn. Men så var det dette med hva som er realistisk
da..."


HEEEY!!!!
Message          RE: Onsdagstur
Audun 09.02.2006 22:43
 
Mange er enige om at trening skal være belastende, spesifikk, variert, progressiv og individuell for å gi framgang. Videre er trening reversibel, det vil si at ved å ta en lengre pause fra trening vil formen og nivået synke. Så det kommer altså an på hva du trener for, hvilke krav stiller terrenget og distansen du satser på. Hver enkelts treningstilstand og styrker/svakheter avgjør hva man kan og bør trene.

Det jeg vil fram til er at det er viktig å stille seg selv spørsmål om hvorfor jeg trener akkurat denne økta denne dagen. Hvis en ikke selv er bevisst på dette er det bra om andre stiller slike spm. I går synes jeg det var på sin plass å spørre om man blir god av å løpe langtur i snø. Men jeg vet jo ikke eksakt hva dere trente, dere løp kanskje på vei og på oppgåtte stier for alt jeg vet. Og ingenting i veien med det, hvis det gjennomføres med kvalitet. Jeg løp selv to turer i terreng med 5-15cm snø i helga, og det var greit nok det. Men med mitt Danmarkfokus blir det ingen flere slike økter i år.

Når det gjelder tiomila går det i år i et veldig lettløpt og kjapt terreng. Det har kontinentalt preg. Og spesielt området nærmest TC er flatt, lettløpt og raskt. 30 minutter hurtig distansetrening på mølle er nok meget god trening mot tiomila.

Og så synes jeg vi skal fortsette å motivere og fyre hverandre opp mot tiomila. Diskutere lagoppstillinger og være engasjerte. Og ha tro på å gjøre det bra. Men å ha fokus på å lede tiomila etter tre etapper blir feil for meg. Hvis vi leder tio til våren, så er det en kjempebonus som vi får god nytte av utover i stafetten. Men det kan være greit å holde bakkekontakten. For selv om nivået utvilsomt er høyest på siste og delvis nest siste etappe, så må vi gjøre mye riktig for å være i tet i starten. Og da bør vi heller fokusere på oppgaver. Selv om det kan høres kjedelig ut.

Jeg skjønner at Anders ikke mener seriøst alt han skriver, derfor må jeg passe på å korrigere slik at vi sprer positivt press og har riktig "fokus". Og så må uttakskriteriene følges. Tyrinatta kan være veldig relevant faktisk. (som Konst sa på møtet i januar)

Message            RE: Onsdagstur i snø
arti 10.02.2006 10:05
 
> Tyrinatta kan være veldig relevant faktisk. (som Konst sa på møtet i januar)

Tyrinatta 19/4 går på Kihlemoen; lettløpt, flat og stifylt furumo med innslag av dødisgroper. Forhåpentligvis uten snø.
Message              RE: Onsdagstur i snø
Anonymous 10.02.2006 11:35
 
Nydals-Sloken: "Er for mye snø nå til å løpe i skogen, defor løper vi på vei i februar."
Message                om hva man blir god av..
Christian Holmboe 03.03.2006 12:49
 
Audun skrev:
>Jeg løp selv to turer i terreng med 5-15cm snø i helga, og
>det var greit nok det. Men med mitt Danmarkfokus blir det
>ingen flere slike økter i år.

>Når det gjelder tiomila går det i år i et veldig lettløpt og kjapt
>terreng. Det har kontinentalt preg. Og spesielt området
>nærmest TC er flatt, lettløpt og raskt. 30 minutter hurtig
>distansetrening på mølle er nok meget god trening mot
>tiomila.

I anledning føret gikk jeg 2 timer skitur i går. Kjempedeilig og jeg ble ganske sliten, men så kom jeg på at Audun hadde sagt at man ikke ble god på å løpe fort i skogen hvis man trente i snø siden det ikke likner nok på oppgaven man trener mot. Jeg bruker jo ikke armene og nederste del av ryggen til å løpe med - ihvertfall ikke på den måten jeg gjør når jeg går på ski - for ikke å snakke om at det er veldig ineffektivt å sitte i hockey i utforbakkene sommerstid, så da var antakelig min fine treningsopplevelse i går bortkastet - eller i beste fall dårlig egnet som trening mot TiO som er mitt hovedmål til våren.

Andre treningsformer som bør innskrenkes mest mulig (da de ikke likner på 35 min høy fart på furumo:
- styrketrening
- sykling
- svømming
- bakkedrag på asfalt
- rolig langtur
- etc...

Antakelig burde man flytte til Spania eller et annet sted hvor det er bart, så man kan løpe fort i lettløpt skog, men der er det jo verken blåbærlyng eller våte myrer, så da får man heller holde seg hjemme og vente med å trene til Juni en gang når det er bart i skogen.

Bole
- som i dag skal løpe naturlig intervall i Oslo sentrum kombinert med et par ærener før skyssen går hjem fra jobb fordi det var den muligheten for trening som bød seg i dag (selv om det ikke likner så mye på orientering i svenske skoger i april).
Message                  hva man blir god av II
Christian Holmboe 03.03.2006 13:34
 
Her er en lit mer seriøs kommentar til spørsmålet om man blir god av 2 timer+ i snøen en onsdag i februar.

> Audun skrev:
>30 minutter hurtig distansetrening på mølle er nok meget god
>trening mot tiomila.

Heldigvis er jeg kanskje den o-løper'n i landet som har størst %-andel av øktene som intervall/distanse (godt over 50%) - og mange av dem på mølle, så da blir jeg sikekrt god til TiO. Dette alene er desværre ikke nok til å bli god, men jeg kan jo håpe å henge brukbart med på tross av bare 4-5 timer trening i uken på det aller meste. 30min distanse på mølle er bra. Sammen med en skikkelig onsdagstur hver 14.dag, kan det bli skikkelig kalas.

Til saken:
Hvis man skal bli god til å løpe fort i skogen (les orientering) behøver man å jobbe med 6 ulike fysiske egenskaper (som til dels overlapper en del):

1. Generell bevegelighet
2. Eksplosiv styrke
3. Utholdende styrke
4. O2-opptak
5. Generell utholdenhet
6. Spesifikk utholdenhet

Disse har ulik viktighet for kapasiteten som o-løper, men alle bidrar. Det er også forskjell på hvor mange treningstimer som kreves for å forbedre hver av faktorene. Behovene og potensialet er i tillegg individuelt forskjellig, så det er ikke så lett å finne riktig balanse i treningsarbeidet.

Uansett:
For å bli god må man trene mye. Man skal helst trene akkurat så mye at kroppen orker å ta seg inn (litt) før neste økt/belastning, men ikke så mye at man bryter ned systemet over tid uten sjanse til å hente overskudd (også kalt overtrening). Totalbelastningen er en funskjon av antall treningstimer, typen trening, mengde mat, søvn og hvile, andre "belastende" aktiviteter, stress på jobb/studier, gå trappen istedenfor å ta heisen +++.

For en person som trener oppunder sitt max potensiale vil det si at en times rolig tur ikke kan byttes med en time distansetrening eller halvannen-to timers tur uten at det må få konsekvenser for restitusjonsbehovet etter treningen. Man kan heller ikke kutte ut et måltid eller stå opp en time før uten at det bør tas hensyn til i tereningsarbeidet. I en slik ekstrem situasjon blir det helt nødvendig å veie alt man gjør både med og uten treningstøy for å få optimal treningsmengde uten å bikke over.

For alle oss andre, så har vi gjerne en del å gå på før kroppen sier stopp, og blir vi litt slitne, så kan vi kutte ut en økt, eller legge oss litt tidligere en kveld og så er vi på gang igjen. I denne kategorien (hvor de fleste o-løpere også befinner seg), blir det viktigst å holde orden på variasjonen i treningen slik at vi bygger opp vår kapasitet i hver av de 6 områdene nevnt innledningsvis. Det er da også greit å finne treningsformer som styrker flere av disse delene og helst de delene vi er svakest i.

1: Bevegelighet er ikke bare snakk om tøying, men trenes i mange andre sammenhenger, som f.eks ved løping på ujevnt underlag, (som f.eks løping i snø).
2: Eksplosiv styrke er ikke like viktig i orientering som i sprint på bane, men kommer godt med i et spurtoppgjør. I tillegg minker det faren for strekk eller kramper f.eks i hamstring (bak på låret) som mange o-løpere sliter med.
3: Utholdende styrke er vesentlig for o-løpere. Løping i tungt terreng er fysisk krevende - spesielt for lår og resten av bena, men vi trenger også styrke i mage, rygg og faktisk armer for å jobbe effektivt gjennom terrenget. Dette trenes gjennom spesifikk styrketrening på flest mulig muskelgrupper, men også i stor grad inndirekte gjennom all annen fysisk trening (som f.eks løping i snø). (se også pkt 5 & 6 under).
4: O2-opptak trenes noe ved all fysisk aktivitet med "treningspuls" (125+), men primært trenes dette ved treneing opp mot eller over anaerob terskel når behovet for effektivt opptak av oksygen i muskulaturen settes på prøve (f.eks ved løping i snø).
5: Generell utholdenhet er kroppens evne til å holde på med fysisk aktivitet/generelt høy belastning over tid. Dette har med forbrenning, o2-opptak, muskelfibersammensetning, lungekapasitet, slagvolum +++ å gjøre. I følge Christian Frøyd kan slik utholdenhetstrening utgjøre over 80% av treningen i en utholdenhetsidrett. Det spiller da ingen rolle om det er løping, sykling, ski, svømming, skøyter så lenge man jobber med treningspuls over tid. Dette kan altså f.eks trenes ved løping i snø.
6: Spesifikk utholdenhet. Kroppens evne til å yte over tid basert på de muskelgrupper og den belastningstype som er direkte konkurranserelevant. Dette bør utgjøre minst 15-20% av utholdenhetstreningen og man bør tilstrebe belastning av relevante muskelgrupper på en konkurranserelevant måte. (løping i snø er nok ihvertfall nærmere enn både svømming og ergometersykkel).

Konklusjon:
Så lenge treningen passes inn i den øvrige belastningsmengden, vil tradisjonell onstagstur (dvs 2 timer+ med løping på løst og tungt underlag med periodevis moderat til høy intensitet) være veldig bra trening av 4-5 av 6 typer fysisk kapasitet. I tillegg er det motiverende som sosial aktivitet, det stimulerer konkurranseinstinktet, og det er god mental trening på å fortsette å presse selv om man blir sliten. En treningsform som jeg tror de færreste av oss har disiplin nok til å gjennomføre alene.

vel møtt til ny onsdagstur til uken.

Christian

Message                    RE: hva man blir god av II
Audun 04.03.2006 15:14
 
Ålreit skrevet det her Christian. Du burde ha gitt deg selv sjansen til å sette dine ideer og filosofi ut i praksis! Grunnlaget for mitt kritiske smp om løping i snø er: de store snømengdene på Østlandet + prioritering av slik trening for de som trener 3-8 timer per uke.

Jeg tror det viktigste for en o-løper er løpsfarten oppunder anaerob terskel, dvs gjennomsnittshastigheten under et o-løp. Løping i stor fart uten syre har jeg tro på. Ved intervalltrening kan man holde høyere fart, evt ha flere økter per uke. Mens ved distansetrening får man trent på å holde konkurransefart over tid. Videre tror jeg at spesifisitet blir viktigere jo mindre man trener, for å kompensere for færre timer med generell kondisjonstrening. Så hvis en lang økt i dyp snø fører til at en blir sliten dagene etterpå og ikke får gjennomført relevant kvalitetstrening, skal en kanskje tenke litt over hva som lønner seg.

Men jeg skal ikke påstå noe om noe jeg ikke vet helt sikkert. Når jeg har løpt onsdagslangtur har det vært bart eller lite snø, og det har vært bra trening.

Stå på folkens! Noen av oss sees i Danmark til uka (snø der og...) Og andre dukker opp i påsken. Mitt tips er avlysning av Norw spr, men bart i Skåne.
Takk og hei



>
> Konklusjon:
> Så lenge treningen passes inn i den øvrige
> belastningsmengden, vil tradisjonell onstagstur (dvs 2
> timer+ med løping på løst og tungt underlag med periodevis
> moderat til høy intensitet) være veldig bra trening av 4-5
> av 6 typer fysisk kapasitet. I tillegg er det motiverende
> som sosial aktivitet, det stimulerer konkurranseinstinktet,
> og det er god mental trening på å fortsette å presse selv om
> man blir sliten. En treningsform som jeg tror de færreste av
> oss har disiplin nok til å gjennomføre alene.
>
> vel møtt til ny onsdagstur til uken.
>
> Christian
>
>


Message                    RE: hva man blir god av II
anderst 03.03.2006 15:53
 
Hei.
Jeg er enig.

Og (i tillegg),
alle er enige om at det er mange veier til Vestmarka. Man trenger faktisk ikke kjøre bil opp grus-/asfaltveien, men man kan også løpe fra Asker via Gupu, eller gå på ski fra Jordbru. Er man ekstra sprek, og hvis man starter tidlig, kan man tilogmed komme først både fra Sollihøgda og Skoglund. Selv har jeg prøvd nesten alle turene (kanskje med unntak av Sollighøgda(noe jeg nå bestemte meg for å rette opp til sommern)), og tror det er den beste metoden. Et o-løp er ikke bare furumo, bare vei, bare, sti, bare myr, bare hogst eller bare steinur. Det er litt av alt(som oftest!;)

Så de som vil være med på løpetur fra Sollihøgda til Vestmarka når det blir bart, si fra så gjør vi det sammen, for da blir det flere tråkk og veien blir lettere å løpe neste gang;)!!
Message                    om 'fornemmelser for sne'
Arne Tiltnes 03.03.2006 15:39
 
Ikke noe feil i Christians treningslære (og en viktig presisering av forskjellen mellom vanlige dødelige og de som balanserer på grensen til overtrening). Og Audun på sin side har selvsagt rett i at skal man bli god til å løpe fort på fast underlag må det trenes spesifikt på det.

Har en fornemmelse av at diskusjonen om snø kom litt skeivt ut, og at det dreier seg om en skinnuenighet. Løpe på snø, løpe i terreng med noe (ny)snø, og løpe i terreng med mye snø - det er (minst) 3 forskjellige treningsformer.
* Løpe på snødekket vei/ hardtrampet sti (og f.eks. i skiløyper med preppa gammelsnø) er helt relevant også for estiske og danske skover; det er jo ikke helt tartan der borte/nede. Økt skaderisiko ved kulde og glattis, javel (sjekk toresandvik.com ;-), men underlaget vil jeg si er vel så spesifikt som mølle.
* Snøpulsing i opptil ca 20-30 cm (ny)snø er selvsagt bra for det meste, ikke minst for generell utholdenhet, O2-opptak og utholdende styrke. Snøen blir substitutt for motlyngen, og i mangel av barmark blir slik snøpulsing spesifikk trening for nordisk, høy-kneløft terreng (og for myrløping som dere får plenty av på NM). En fare i at treninga gir vesentlig større belastning enn annen løping, den må tilvennes og må ikke overdrives (men én tur pr uke for de etablerte, f.eks. på onsdager, er neppe å overdrive).
* Snøpulsing i 30+ cm snø - derimot - har lite med løping å gjøre og blir mest å regne som styrketrening, og må som sådann kun serveres i små porsjoner.

Mener nå jeg. Som skal til NordJysk for å løpe på snø neste helg. Så får vi håpe at den smelter før påske, i hvert fall i Østfold og Sverige...
Message                      RE: om 'fornemmelser for sne'
jens sagberg 05.03.2006 14:36
 
>>> Økt skaderisiko ved kulde og glattis, javel


---ikke minst med tanke på langdistansekne mm da de stabiliserende musklene får jobbe overtid på is (sklir) og snø (underlaget endrer seg random ved trykk)
Message                        RE: om 'fornemmelser for sne'
Arne Tiltnes 06.03.2006 09:23
 
>> Økt skaderisiko ved kulde og glattis, javel
> ---ikke minst med tanke på langdistansekne mm

Det var langdistansekne (og benhinner) jeg tenkte på, ja. Men samtidig er det jo bra å få trimmet de stabiliserende musklene. På mølle og tørr asfalt blir de liggende brakk.
Men - "alt med måte", og da spesielt glattis.

Fast snø-underlag (som endrer seg random ved trykk) mener jeg er en OK (vinter)erstatning for myk skogsbunn/ myr.
Message                          RE: om 'fornemmelser for sne'
Anonymous 06.03.2006 15:05
 

> Det var langdistansekne (og benhinner) jeg tenkte på, ja.
> Men samtidig er det jo bra å få trimmet de stabiliserende
> musklene. På mølle og tørr asfalt blir de liggende brakk.
> Men - "alt med måte", og da spesielt glattis.

-Trodde du mente knall og fall...

>
> Fast snø-underlag (som endrer seg random ved trykk) mener
> jeg er en OK (vinter)erstatning for myk skogsbunn/ myr.

-Stor forskjell der (for meg hvertfall). Kan nesten ikke løpe om vinteren, men skog og mark om sommeren går bra.
Message                        Trening og sånn...
Morten Christophersen 05.03.2006 15:16
 
Dette var mye spennende og morsom lesning:) ... og ikke minst veldig mye bra og riktig treningslære. Diskusjon er bra, det kommer det mye konstruktivt ut av. Så da er det kanskje bra at vi ikke er helt enige. Og det er viktig å huske på at det er mange veier til Rom (eller Vestmarksetra om du vil). Men det er også viktig å huske at det man skriver her blir lest av mange yngre utøvere som ikke har den samme erfaringen som seniorene og som helt sikkert tar til seg en del av det de hører/leser, så kanskje det er på sin plass å tenke litt på hva man skriver…

Onsdagstrening er bra uansett, for man trenger ikke å løpe fortere enn det som passer for akkurat deg den dagen. Så møt opp til onsdagstrening fra Bole og møt opp til intervaller på tirsdag. Den som intet våger intet vinner!
Message                          RE. Torbjørns 'fornemmelser for sne'
Arne Tiltnes 13.03.2006 13:41
 
Det ble bedrevet seriøs snøpulsing i Danmark i helgen. Torbjørn hadde valgt o-sko med rett slip og glider, og 7,3 min/km i sukkersnøen var bare helt rått. Men spesifik trening for løping på fast underlag var det definitivt ikke!

Var det da noe relevant trening? Etter 4 økter i helgen sier beina min JA! Et slit, men bra for det meste: for lår, ankler, balanse, blodpumpa og blåsebelgen. Og også o-teknisk helt OK. Småkupert rett-på-orientering i Tverested plantage ble vanskeligere enn hvis det hadde vært bart (man kan ikke se den sti under sne), og i det mer kuperte Dronninglund var alle stier og veier tråkket opp og det ble samme veivalgs-O som om det hadde vært bart (unntatt da for Dag K, som startet først begge dager ;-).

En kuriøs opplevelse å møte skiløpere underveis i ei dansk o-løype. Men det er alltid godt å være norsk i Danmark; spesielt når været gir så gode muligheter for å jobbe med brunfargen :-)
Message                            RE: RE. Torbjørns 'fornemmelser for sne'
Christian Holmboe 14.03.2006 14:52
 
> Det ble bedrevet seriøs snøpulsing i Danmark i helgen.
> Torbjørn hadde valgt o-sko med rett slip og glider, og 7,3
> min/km i sukkersnøen var bare helt rått. Men spesifik
> trening for løping på fast underlag var det definitivt
> ikke!

...og Torbjørn som ikke har vært med på onsdagstrening en gang....
Jeg legger da videre merke til at MC (som har trent i snø på onsdager) vant sin klasse begge dager (om enn med noe svakere konkurranse).

> Var det da noe relevant trening? Etter 4 økter i helgen
> sier beina min JA! Et slit, men bra for det meste: for lår,
> ankler, balanse, blodpumpa og blåsebelgen. Og også
> o-teknisk helt OK.

Det låter ikke helt ulikt beina mine etter noen av de tøffere onsdagsturene. Bare man passer på å løpe fort på tørt føre eller mølle innimellom, så tror jeg slike utskeielser er suverent innslag i mengde- og grunntreningen.
Message                              Hodels 'Gespür für Schnee'
Arne Tiltnes 20.03.2006 14:10
 
Også verdens beste landslag, sveitserne, løper konkurranse på snø; deres BiofarmCup (=CraftCup) sist helg gikk med ca. 10 cm i 80% av terrenget og isete veier: http://www.samaonews.blogspot.com/

Gledelig for Tio-laget er at 'der Hodel' viser bra form; 7.plass snaue 2 min fra pallen i det selskapet, og 13,8 km på 5,7 min/km, det er 'berre lækkert'.


Message                                Årest første o-løp: TIO
tiltnes 21.03.2006 17:21
 
For de som ikke drar til Danmark til helgen eller blir med på Påskesamlinga, så blir TIOmila (sannsynligvis) første o-løp denne sesongen.

Er det smart???

Hilsen Anders, som stiller spørsmål for å få folk til å tenke ;)

kilde: http://www.ha-halden.no/artikkel.asp?Artid=133491
Message                                  RE: Årets første: Lørdagskjappen ?
Arne Tiltnes 22.03.2006 09:00
 
> For de som ikke drar til Danmark til helgen eller blir med
> på Påskesamlinga, så ...
er IvarM's "tips (med erfaring fra østfoldsnøsmelting og vårløp på 70-, 80- og 90-tallet) at første (og eneste) løp i Østfold i april blir Lørdagskjappen. Alle de andre vil ha såpass mye snø at de blir/burde bli avlyst. Håper at jeg tar feil!"
Message                                    RE: Årets første: Skånepåske?
Audun 22.03.2006 16:41
 
Det trengs mildvær de neste tre ukene:

http://www.andrarumsif.se/bildarkivet.php?bildid=0

Evt må de slippe husdyrene ut i skogen. Ser ut som de er gode til å smelte snø!
Message                                      RE: Årets første: Skånepåske?
Vx 23.03.2006 11:39
 
Oj, der så det ut til å være bra med snø enda. Ifølge de svenske meteorologene er det bare 1-10 cm snø i syd-skåne, men begynner jo å lure litt nå da.
http://www.smhi.se/sgmain/vinter/snotacke/snotacke.html

Noen som har oppdatert informasjon på hvordan det ligger an rundt Åhus (treningsområdene til påskesamlinga)?
Message                                        Snørapport fra Åhus
Morten Christophersen 27.03.2006 11:48
 
Påskesamlingen vil gå som planlagt og uten snø! I dag regner det i Åhus, og snøen forsvinner raskt i kystterrengene. Lenger inn i landet er det mer snø, men dette vil uansett ikke skape problemer for påskesamlingen.
Message                                          Påskesamling - kort variant
Vx 28.03.2006 07:42
 
Til info - hvis det er noen som ikke har meldt seg på påskesamling enda og som kunne tenke seg å bli med på en kort variant av samlingen...

Jeg drar nedover med bil til starten av samlingen (8/4) og hjem igjen allerede tirsdag i påskeuka (11/4). Har plass til et par passasjerer hver veg. Da rekker man 6-7 økter på barmark der nede og har likevel mye av påsken igjen til å gjøre andre ting :)

Message                                            RE: Skåne, akkurat nå:
anders 29.03.2006 08:50
 

Kontinuerlig webkamera over Kristianstad by.


http://www.vattenriket.kristianstad.se/ister.shtml
Message                                              Åhus, akkurat nå
Arne Tiltnes 29.03.2006 15:04
 

Nå er det bart i Åhus-terrengene :-)
melder PAN-Kristianstad 29/3




Message                                              RE: Reistadhagen senere i dag
Bole 29.03.2006 09:21
 
Minner om onsdagstrening i kveld kl 18 fra Reistadhagen. De som har angst for å bli for slitne, kan løpe litt saktere. Det blir sikkert en vaffel å få likevel hvis man spør pent...

Husk piggskoforbud på hellene og i trappen.
Message                                                RE: Åhus, akkurat nå
7-manna 30.03.2006 12:21
 
Snöläget i Vedema 29/3: Snösmältningen går med rekordfart. Alla södersidor och vuxna granskogsområden är snöfria. Öppen mark är fläckvis belagd, men ca 75% har försvunnit.
Norrsidorna bokskogen och vissa planteringar kräver ytterligare en 4-5 dagar med samma smälttakt. Det problem som kvarstår i dag är om avsedd parkeringsåker blir brukbar.
Message                                                  RE: Tio-skogen, akkurat nå
arti 11.04.2006 09:33
 
"Var ute och gick i 10-mila skogen i lördags. Kan säga att det fanns gott om snö kvar. En del höjdpartier var snöfria och de flesta partier på den östliga sidan av öppna ytor var det snöfritt på. Men, i det stora hela fanns det väldigt gott om snö, mellan 15 och 30 cm. Försökte ta mig över en stor mosse men gick ner mig till över knäna på en del ställen,den var inte frusen, så mossarna kommer att bli väldigt tungsprungna är jag rädd för,tur att det inte finns så många.I söndags så regnade det en del och måndagen var lite varmare så jag tror det försvan lite snö i alla fall. Inte många dagar kvar nu, hoppas på mycket regn och värme."
Banläggar´n

!