Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig Trening mot Tiomila

Trening mot Tiomila


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  Trening mot Tiomila
Audun Weltzien 13.02.2006 15:00
 
Terrengbeskrivelsen til arrangøren er som følger:
- Skogsmark med mange stier og veier
- Små innslag av myrer, hogst og grøntfelt
- Furu på kollene og litt tettere blandingsskog i mellom
- Moderat/slak kupering med detaljrike høydepartier
- Stort sett veldig god løpbarhet

Stipuleringene sier 5,2 - 5,5min per kilometer for teten, også på natta. De lengste løypene har høyest kilometertid.

Jeg kan føye til kontinentalt preg. Terrenget rundt motorbanan (TC) er furumo. Resten ligner på treningsterrenget til o-ringen i 2000.(hvis noen husker åssen det var der).

Spørsmålet blir: Hvordan trene mot tiomila i de 10 1/2 ukene som er igjen?
Message    RE: Trening mot Tiomila
arti 14.02.2006 12:08
 
10MILA passer heldigvis (!) med det som ellers er vårsesongens kjenningsmelodi: EM(testløp), VM(testløp), jnrVM(testløp) og CraftCup (på Elverum og Trandum) går alle i terreng som krever sikker kontinentalorientering i stor fart, og mindre av nordisk gamping og høydekurvelesing. Altså bør konkurranseforberedelsene i mars-april ha mye kjapp-og-lett-trening på relativt fast underlag, og mindre av høy-kneløft-trening i tungt terreng, så som snøpulsing.

Løpsteknikk "hofta fram, strekk ut" og spenst er viktige ingredienser, og dynamisk lår-styrke til å tåle forsering av korte motbakker hører med.

Og så er det greit å slippe skader; 10 min x 5 dager x 10 uker på balansebrett + 3 dager x 10 uker med forebyggende eksentrisk legg-trening.
Message      RE: Trening mot Tiomila
Audun Weltzien 14.02.2006 18:40
 
Takk skal du ha Arne! Jeg er helt enig med deg i det. Både Anders og jeg legger inn typisk friidrettstrening med spenst, styrke, koordinasjon og løpsteknikk. Ungdomsgruppa er vel også godt igang. Dette er trening som kanskje ikke gir stor framgang på kort sikt, men som lønner seg i lengden!

Hadde også håpet å få noen innspill fra andre, både damer og herrer, på hvordan dere trener. Noen som gjør noe spesielt?

Jeg tror at distansetrening i 30-50(60) minutter er veldig bra for å trene mot slike løp. Ligge å presse jevnt opp mot terskelen.
Message        cf veivalg
Anonymous 16.02.2006 18:27
 
Dette terrenget er vel ganske TIO-relevant?

men kanskje ikke så relevante/imponerende veivalg av SverreL her??
http://www.catchingfeatures.com/comps/viewmap.php?raceid=1544&uid=1146

alle veivalg fra løp 4 finnes her:
http://www.orienteeringtoday.com/index.php?page=worldseries2006&race_id=4
Message          cf veivalg
tilt 16.02.2006 18:29
 
hilsen anders
Message            10MILA: il tempo gigante
arti 27.02.2006 12:43
 
"Löpstark och orienteringssäker är ett måste om man vill lyckas på långa natten i år", sejer banläggaren. "17700 meter...och med en löptid på cirka 96 minuter. Det stora problemet för många som vill hänga med långt fram blir nog tempoväxlingarna. Det kommer att gå riktigt fort, ner mot 4 minuter/km på många ställen i skogen. Men det gäller att hänga med på kartan hela tiden för rätt var det är så är man inne i de mer orienteringskrävande områdena och kan lätt bli stående där ett tag om man tappat kontakten med kartan."
Message              RE: 10MILA: il tempo gigante
arti 01.03.2006 14:11
 
JensTorbjørn har farten inne:
* nr.21 i Portugal WRE, 72 min på 13,3 km = 5,42 min/km
* 96 min på 17,7 sista sträckan = 5,42 min/km

Men det er mange kjappfoter der ute; det franske landslaget var 4-6 min raskere enn JTS (og også en eldre herre fra Verdal'n var 2 foran ;-)
Message              TIOmila samling
Morten Christophersen 27.02.2006 17:49
 
Bør vel være noen flere seniorer som ser verdien av TIOmila relevant samling 31.mars til 2.april og som ønsker å være med på denne samlingen? Foreløpig 7 påmeldt: 2 som er forhåndsuttatt og 5 som kjemper om de siste fire plassene. Men det burde være dobbelt så mange...

Damene er også selvfølgelig velkommen til å være med, men det blir altså fokus på natt.
Message                RE: TIOmila samling
Arne Tiltnes 28.02.2006 11:33
 
Kolmårdskavlen er utsatt - til neste år. Tiddelibom
Message                  RE: TIOmila samling
Arne Tiltnes 02.03.2006 14:14
 
> "Kolmårdskavlen er utsatt - til neste år. Tiddelibom"
Sorry - det var i fjor - kilden var en gjenopplivet Alternativet-tråd, der jeg leste så langt ned som til et innlegg i mars 2005.
Message                    RE: TIOmila samling
arti 16.03.2006 10:34
 
Men NÅ er Kolmårdskavlen 2006 utsatt
- kilde: http://www.okkolmarden.com/krokeksok/

Det blir nok ikke siste avlysning denne våren. Huttemegtu

Message                      RE: TIOmila samling
Anonymous 17.03.2006 13:40
 
Fra nyhet på Tyrving-sidene (lagt ut 16/3):
>Kolmårdskavlen er avlyst og Svartnatta utsatt til høsten.

Fra Svartnattas hjemmeside (lagt ut 15/3):
>Vi kommer att ta beslut om att köra eller ställa in senast söndag 19/3.

Har sportskomiteen noe "inside-info" siden de annonserer Svartnatta som avlyst/utsatt allerede nå?

Message                  10MILA: ikke CeraF, men...
arti 01.03.2006 14:32
 
...nye lykter ?? Fra Alternativet:
"Igår testade vi (Leksand) både Lupines och Milas samtidigt och kom fram till följande:
* Du ser så långt med båda att träd eller annat kommer ivägen innan ljuskäglan dör ut!
* Milas har en starkare mittpunkt på kort håll! - trots lägre styrka!
* Lupines sitter perfekt på huvudet, men inte på Lupines ställning!
* Milas är lite tung och skakar - på samma ställning som Lupines sitter perfekt!
* Jämföra med en "vanlig" lampa är löjligt, de känns apelsingula! (blodapelsin)
** Så det är "bara" att gräva djupt i plånboken och handla om man vill vara med på 10!"

Se også lampetesten på http://terrengsykkel.no/img.php?d=guide/tester/lykter2005&id=1424

Prisen på Lupine er ca 8.500 SEK, Mila 4.500 SEK....

!