Orientering | Friidrett | Hovedstyret | Barneidrett

Diskusjon

Kategorier Orientering Sportslig trening

trening


Emne: Forfatter:
Tidspunkt:
   
Message  trening
Anonymous 08.03.2006 14:38
 
Kommentar til: "Undertegnede hadde gått inn på en frekk 3.plass på den listen, og med tanke på at jeg er en ikke-satsende idrettsleder burde vel Tyrving kunne sette opp en minst like imponerende liste... " Jeg skal påstå at jeg med halvparten av din trening likevel slår deg i o-løypa. Har fulgt med litt på treningen i Tyrvingleiren. Jeg vil påstå at mange timer er et resultat av fritidsproblemer og ikke trening for å bli bedre. Generelt synes jeg at trenere har liten evne til å påvirke unge løpere til å trene fornuftig for å få en god utvikling. Føler at trenere har en forkjærlighet til talenter som trener seg ihjel. Håper ikke dette er tilfelle i Tyrvingleiren....
Message    RE: trening
tilt 08.03.2006 14:48
 
Tror ikke det er tilfellet i denne leiren nei!
Hvem er du?

Vi har det fint med treningskulturen vår:)
Message      RE: trening
Morten Christophersen 08.03.2006 15:31
 
Godt at "Anonymous" i hvert fall ikke håper at Tyrvingtalenter skal trene seg ihjel. Siden du kjenner så godt til treningen i Tyrvingleiren vet vi vel hvem du er også, men det er selvfølgelig sikrest å ikke stå frem med navn når man egentlig ikke vet hva man snakker om. Innlegget kunne jo slå tilbake...

Trening i Tyrving:
Det vitner om lite innsikt å påstå at Tyrving har en treningskultur som innebærer unormalt store treningsmengder. I likhet med andre toppklubber i Norge har Tyrving en del seniorer som trener mye, men disse satser også seriøst og tåler de mengdene de trener. Det kan nok være flere grunner til at noen har trent ekstremt mye til tider i vinter, men grunnen er neppe fritidsproblemer.

Trenerne i Tyrving har nok rimelig bra kontroll på hva de yngre løperne driver med, og at ikke de prøver seg på ufornuftige mengder trening. Men mye trening gir resultater, selv om det også skal trenes fornuftig for å bli god. Å påstå at trenerne i Tyrving har liten evne til å påvirke unge løpere til å trene fornuftig for å få en god utvikling ville vitne om dårlige innsikt i norsk orientering de siste ti årene. Tyrving hadde neppe fått frem så mange gode løpere fra egne rekker uten fornuftig trening.

De store talentene har ofte egenskapen til å "trene seg i hjel". Det blir trenernes oppgave å holde dem igjen, og få de til å trene riktig og fornuftig. Det skal vi få til i Tyrving, og det håper vi de får til i resten av o-Norge også.

Forøvrig en fordel om "Anonymous" sier hvem han er hvis han skal slå meg med halvparten så mye trening. Men det er kanskje sikrest å bemerke det først i etterkant. For det er jo lettere å være stor i kjeften når man er anonym;)
Message        RE: trening
Moe 18.03.2006 00:05
 
Mitt navn er Jostein Moe og utfordrer deg gjerne i NM i år.
Message          RE: trening
Morten Christophersen 18.03.2006 21:17
 
> Mitt navn er Jostein Moe og utfordrer deg gjerne i NM i år.

Siden jeg har fulgt med på den gyldene 78-årgangen siden jeg begynte å løpe orientering, aner det meg vel at du vet hva du snakker om;) Men ryktene sier at du har trent mer enn meg så langt i mars, Jostein... Er nok allikevel fare for at du hadde slått meg med halvparten av treningsmengden min, men tar imot utfordringen i NM (den som intet våger, intet vinner:) Hvilken distanse er det vi duellerer på?

Lykke til videre med treningen, Jostein!
Message          RE: trening
tilt 18.03.2006 09:22
 
ja, morten,
da har du noe å bryne deg på:)

-> Jostein, les innlegget mitt om at det finnes flere veier til Vestmarka. Innegget er sikkert overførbart til diverse skoger i Kristiansand (eller andre stedere i verden;)

!